Mynämäen, Nousiaisten ja Maskun liikunta- ja nuorisotoimet tänään - yhteistyömahdollisuudet tulevaisuudessa
Kangasniemi, Jouni (2011)
Kangasniemi, Jouni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137723
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi vuonna 2010 suositukset liikunnan edistämiseksi kunnissa. Liikuntaa markkinoidaan kunnallisena peruspalveluna jolla on yhteiskunnallisia ja taloudellisia vaikutuksia. Käsitys liikunnasta on laajentunut kilpaurheilusta kaikkien väestöryhmien terveyttä edistävään liikuntaan ja arkipäivän fyysiseen aktiivisuuteen. Liikunnan edistäminen on osana kuntalaisten laajempaa terveyden edistämistä, jolla saavutetaan säästöjä kuntien sosiaali- ja terveysmenoissa.
Opetusministeriö on uudistanut nuorisolakia, jonka uudet säädökset astuivat voimaan 1.1.2011. Kunnissa on oltava nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, sekä kuntien on organisoitava etsivää nuorisotyötä koulu- ja työelämän ulkopuolelle jääneiden nuorten saamiseksi palveluiden piiriin.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen liikunta- ja nuorisotoimien nykytilanne, toiminnan vahvuudet sekä kehittämistarpeet. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, millaista yhteistyötä tarvitaan tulevaisuudessa sekä visioida uusia yhteistyötapoja tuottaa liikunta- ja nuorisopalveluita.
Aineisto kehittämishankkeeseen kerättiin Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen yhteisen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman laadinnan yhteydessä. Kahdessa toimialaseminaarissa sekä ennakkotehtävissä koottiin tiedot liikunta- ja nuorisotoimien nykytilanteesta, toiminnan vahvuuksista sekä kehittämistarpeista, millaista yhteistyötä tarvitaan tulevaisuudessa ja visioitiin uusia yhteistyötapoja. Kehittämishankkeen tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista toimintatutkimusta ja aineisto on kerätty 1.6.2009-14.2.2011 välisenä aikana osallistuvan havainnoinnin menetelmin.
Tuloksista voidaan todeta, että toimintoihin soveltuvia tiloja on riittävästi ja ne ovat hyvässä kunnossa. Ongelmia aiheuttavat pienet henkilöstöresurssit ja koko ajan laajeneva toimintakenttä. Yhteistyön kehittämisellä voidaan parantaa Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen liikunta- ja nuorisotoimien toimintaedellytyksiä.
Muodostamalla kolmen kunnan yhteinen vapaa-aikatoimiala, jossa palveluiden tuotantoyksikköinä ovat liikuntatoimialue sekä nuorisotoimialue pystytään turvaamaan riittävät henkilöstöresurssit sekä reagoimaan tehokkaasti laajenevaan toimintakenttään.
Opetusministeriö on uudistanut nuorisolakia, jonka uudet säädökset astuivat voimaan 1.1.2011. Kunnissa on oltava nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, sekä kuntien on organisoitava etsivää nuorisotyötä koulu- ja työelämän ulkopuolelle jääneiden nuorten saamiseksi palveluiden piiriin.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen liikunta- ja nuorisotoimien nykytilanne, toiminnan vahvuudet sekä kehittämistarpeet. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, millaista yhteistyötä tarvitaan tulevaisuudessa sekä visioida uusia yhteistyötapoja tuottaa liikunta- ja nuorisopalveluita.
Aineisto kehittämishankkeeseen kerättiin Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen yhteisen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman laadinnan yhteydessä. Kahdessa toimialaseminaarissa sekä ennakkotehtävissä koottiin tiedot liikunta- ja nuorisotoimien nykytilanteesta, toiminnan vahvuuksista sekä kehittämistarpeista, millaista yhteistyötä tarvitaan tulevaisuudessa ja visioitiin uusia yhteistyötapoja. Kehittämishankkeen tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista toimintatutkimusta ja aineisto on kerätty 1.6.2009-14.2.2011 välisenä aikana osallistuvan havainnoinnin menetelmin.
Tuloksista voidaan todeta, että toimintoihin soveltuvia tiloja on riittävästi ja ne ovat hyvässä kunnossa. Ongelmia aiheuttavat pienet henkilöstöresurssit ja koko ajan laajeneva toimintakenttä. Yhteistyön kehittämisellä voidaan parantaa Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen liikunta- ja nuorisotoimien toimintaedellytyksiä.
Muodostamalla kolmen kunnan yhteinen vapaa-aikatoimiala, jossa palveluiden tuotantoyksikköinä ovat liikuntatoimialue sekä nuorisotoimialue pystytään turvaamaan riittävät henkilöstöresurssit sekä reagoimaan tehokkaasti laajenevaan toimintakenttään.