Tuotteistamisen avulla palvelusta tuotekuvausmalli
Sipolainen, Raisa (2009)
Sipolainen, Raisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122684
Tiivistelmä
Palveluiden kehitys on tärkeä osa yritystä, joka haluaa pysyä markkinoilla ja myydä tuotettaan. Palvelukehitys on tärkeää kilpailun ja yrityksen kasvun kannalta. Tuotteistaminen on noteerattu myös kiinteistö- ja toimitila-alalla menestyksekkään liiketoiminnan edellytyksenä. Palveluiden tuotteistaminen on tämän opinnäytetyön ydin ja tarkoituksena on selvittää, kuinka palveluntarjonnassa jo olevien palveluiden myyntiä voidaan tehostaa tuotekuvauksen avulla.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajayritykselle nimeltään Coor Service Management Oy. Yrityksen ydintoimintana on auttaa muita yrityksiä keskittymään heidän omaan ydintoimintaansa. Tässä opinnäytetyössä on mukana viisi erilaista palvelua, joiden myynti voi kasvaa kehittämällä. Valitut viisi palvelua ovat puhelunvälitys-, muutto-, aula-, arkistointi- ja paloilmoitinpalvelu.
Opinnäytetyössä käytetään tutkimusmenetelminä haastatteluita. Yhteensä haastattelin seitsemää eri henkilöä yrityksen johdosta ja asiantuntijoista.
Teorian ja asiantuntijoiden haastatteluiden perusteella tuotteistaminen jaettiin pienempiin osa-alueisiin: palvelu, kilpailijat, hinnoittelu ja myynti. Jokaisesta moduulista muodostui työväline,jonka avulla saatiin aikaiseksi tuotekuvausmalli. Tuotekuvausmalleja on kahdenlaisia, toinen on asiakkaalle annettava mainonnallinen tuote-esittely ja toinen on yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitettu laajempi kuvaus tuotteesta, palveluprosessista, hinnoittelusta, kilpailijoista ja tuotteen tuomasta lisäarvosta. Työn tuloksena syntyvää tuotekuvausmallia tullaan kehittämään jatkossa yrityksessä ja opinnäytetyöllä luodaan tukeva pohja tulevalle kehitykselle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mikä tahansa palvelu pystytään tuotteistamaan. Palvelun määrittelyn,suunnittelun,kehittämisen,kuvaamisen, toisin sanottuna palvelun määrämuotoon laittamisen jälkeen palvelu on tuotteistettu.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajayritykselle nimeltään Coor Service Management Oy. Yrityksen ydintoimintana on auttaa muita yrityksiä keskittymään heidän omaan ydintoimintaansa. Tässä opinnäytetyössä on mukana viisi erilaista palvelua, joiden myynti voi kasvaa kehittämällä. Valitut viisi palvelua ovat puhelunvälitys-, muutto-, aula-, arkistointi- ja paloilmoitinpalvelu.
Opinnäytetyössä käytetään tutkimusmenetelminä haastatteluita. Yhteensä haastattelin seitsemää eri henkilöä yrityksen johdosta ja asiantuntijoista.
Teorian ja asiantuntijoiden haastatteluiden perusteella tuotteistaminen jaettiin pienempiin osa-alueisiin: palvelu, kilpailijat, hinnoittelu ja myynti. Jokaisesta moduulista muodostui työväline,jonka avulla saatiin aikaiseksi tuotekuvausmalli. Tuotekuvausmalleja on kahdenlaisia, toinen on asiakkaalle annettava mainonnallinen tuote-esittely ja toinen on yrityksen sisäiseen käyttöön tarkoitettu laajempi kuvaus tuotteesta, palveluprosessista, hinnoittelusta, kilpailijoista ja tuotteen tuomasta lisäarvosta. Työn tuloksena syntyvää tuotekuvausmallia tullaan kehittämään jatkossa yrityksessä ja opinnäytetyöllä luodaan tukeva pohja tulevalle kehitykselle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mikä tahansa palvelu pystytään tuotteistamaan. Palvelun määrittelyn,suunnittelun,kehittämisen,kuvaamisen, toisin sanottuna palvelun määrämuotoon laittamisen jälkeen palvelu on tuotteistettu.