Utveckling av kortspelet Pidro i Flash: klientens funktionalitet
Holmström, Ron (2011)
Holmström, Ron
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127642
Tiivistelmä
Målet med examensarbetets praktiska del var att utveckla en prototyp av kortspelet Pidro för uppdragsgivaren Rundradion Ab - Svenska YLE. De väsentligaste kraven var att spelet bör fungera i bläddraren med Adobe Flash och använda Rundradions inloggningsnamn som spelarnamn. Spelets utvecklingsteam bestod av tre personer varav arbetsuppgifterna var fördelare enligt spelmotor, datorspelare med artificiell intelligens och en klient för människospelare. Min del i projektet var att utveckla klienten.
Detta examensarbete behandlar utvecklingsarbetet av Pidro- klienten samt dess koppling till de övriga delarna av programutvecklingsprojektet. I den introducerande delen förklaras kort vad projektet går ut på och dess målsättningar. En kort introduktion till Flash samt olika verktyg som använts i projektet ges innan tyngdpunkten fästs vid projektets förverkligande.
Examensarbetet fäster också uppmärksamhet vid hur man skall planera utveckling av större programmeringsprojekt; Hur skall man gå till väga för att undvika att allt blir en enda röra? The objective of the project was to develop a prototype of the card game Pidro to our cli-ent Rundradion Ab - Svenska YLE. The game was supposed to work in the browser with Adobe Flash and use the client’s own login system. The game was developed by three persons and the duties were divided according to game engine, computer player with arti-ficial intelligence and a client for human players. My part of the project was to develop the client and that is what this thesis is about.
This thesis deals with the development of the Pidro client and its relation to the rest of the software development project. In the introducing part I briefly explain what the project is about and its goals. A short introduction to Flash and various tools used in project is given before the emphasis given to its implementation.
The thesis also pays attention to how planning of a large development programming pro-ject should be done; How to avoid everything becoming a big mess?
Detta examensarbete behandlar utvecklingsarbetet av Pidro- klienten samt dess koppling till de övriga delarna av programutvecklingsprojektet. I den introducerande delen förklaras kort vad projektet går ut på och dess målsättningar. En kort introduktion till Flash samt olika verktyg som använts i projektet ges innan tyngdpunkten fästs vid projektets förverkligande.
Examensarbetet fäster också uppmärksamhet vid hur man skall planera utveckling av större programmeringsprojekt; Hur skall man gå till väga för att undvika att allt blir en enda röra?
This thesis deals with the development of the Pidro client and its relation to the rest of the software development project. In the introducing part I briefly explain what the project is about and its goals. A short introduction to Flash and various tools used in project is given before the emphasis given to its implementation.
The thesis also pays attention to how planning of a large development programming pro-ject should be done; How to avoid everything becoming a big mess?