IT-yrityksen projektitoiminta
Nyqvist, Maria (2011)
Nyqvist, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056185
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia tapauksenhallintajärjestelmän käyttöönottoa ja sen
kehitysprojektin etenemistä IT-yrityksessä. Työn tavoitteena oli saada vaatimusmäärittely
tehtyä, sen pohjalta toteuttaa tarvittavat vaatimukset järjestelmään ja samalla seurata
projektin etenemistä.
Projekti käynnistettiin syyskuussa 2010. Projektin alkuvaiheessa asetettiin järjestelmän
käyttöönottoaikatauluksi marraskuu 2010. Ensimmäinen vaihe oli vaatimusmäärittelyn teko.
Siinä apuna käytettiin asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia ja verrattiin vanhaa ja uutta
järjestelmää keskenään. Järjestelmään oli tarkoitus tehdä asiakaskäyttöliittymä ja työntekijöiden
käyttöliittymä, joiden vaatimukset määriteltiin erikseen.
Vaatimusmäärittelyn jälkeen oli tarkoitus aloittaa vaatimusten toteutus ja niiden testaaminen.
Työssä tutkittavan järjestelmän kehitysprojektin seurantaan osallistui kehitystiimi,
johon kuului insinöörityön tekijän lisäksi projektipäällikkö ja tekninen asiantuntija, joka oli
samalla mukana myös asiakasprojekteissa. Lokakuussa 2010 järjestelmän käyttöönottoa
jouduttiin kuitenkin lykkäämään uusien asiakasprojektien myötä.
Nykyään projektitoiminta on yleistynyt yrityksissä. Asiakasprojektit ovat yrityksille tulon
lähde, kun taas sisäiset projektit ovat täytettä asiakasprojektien välillä. Projektin aikana oli
selvästi havaittavissa, miten asiakasprojekti menee lähes aina sisäisen projektin edelle.
Työssä tutkittiin myös projektitoiminnan ketteriä toimintatapoja, koska nykyajan projektitoiminta
pitäisi saada niin sisäisesti kuin ulkoisesti toimimaan ketterästi. Menetelmät ovat
yleistyneet viime vuosien aikana, ja näitä toimintatapoja voi harvoin hyödyntää yrityksen
sisäisiin projekteihin, mutta asiakasprojekteissa ne ovat hyvin varteenotettavia.
Insinöörityön palautushetkellä projekti on edelleen samassa pisteessä kuin lokakuussa
2010. Sen verran projekti on edennyt, että kehittäjä on tehnyt vaatimusmäärittelyn pohjalta
teknisen suunnitelman, miten vaadittavat ominaisuudet voitaisiin toteuttaa järjestelmään.
Työssä tutkittavan projektin tulevaisuus on työntäyteinen. Suurimmat askeleet projektin
aikana ovat vielä muutosten toteutus, järjestelmän testaus, vanhojen tietojen tuominen
vanhasta järjestelmästä uuteen järjestelmään ja varsinainen käyttöönotto.
kehitysprojektin etenemistä IT-yrityksessä. Työn tavoitteena oli saada vaatimusmäärittely
tehtyä, sen pohjalta toteuttaa tarvittavat vaatimukset järjestelmään ja samalla seurata
projektin etenemistä.
Projekti käynnistettiin syyskuussa 2010. Projektin alkuvaiheessa asetettiin järjestelmän
käyttöönottoaikatauluksi marraskuu 2010. Ensimmäinen vaihe oli vaatimusmäärittelyn teko.
Siinä apuna käytettiin asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia ja verrattiin vanhaa ja uutta
järjestelmää keskenään. Järjestelmään oli tarkoitus tehdä asiakaskäyttöliittymä ja työntekijöiden
käyttöliittymä, joiden vaatimukset määriteltiin erikseen.
Vaatimusmäärittelyn jälkeen oli tarkoitus aloittaa vaatimusten toteutus ja niiden testaaminen.
Työssä tutkittavan järjestelmän kehitysprojektin seurantaan osallistui kehitystiimi,
johon kuului insinöörityön tekijän lisäksi projektipäällikkö ja tekninen asiantuntija, joka oli
samalla mukana myös asiakasprojekteissa. Lokakuussa 2010 järjestelmän käyttöönottoa
jouduttiin kuitenkin lykkäämään uusien asiakasprojektien myötä.
Nykyään projektitoiminta on yleistynyt yrityksissä. Asiakasprojektit ovat yrityksille tulon
lähde, kun taas sisäiset projektit ovat täytettä asiakasprojektien välillä. Projektin aikana oli
selvästi havaittavissa, miten asiakasprojekti menee lähes aina sisäisen projektin edelle.
Työssä tutkittiin myös projektitoiminnan ketteriä toimintatapoja, koska nykyajan projektitoiminta
pitäisi saada niin sisäisesti kuin ulkoisesti toimimaan ketterästi. Menetelmät ovat
yleistyneet viime vuosien aikana, ja näitä toimintatapoja voi harvoin hyödyntää yrityksen
sisäisiin projekteihin, mutta asiakasprojekteissa ne ovat hyvin varteenotettavia.
Insinöörityön palautushetkellä projekti on edelleen samassa pisteessä kuin lokakuussa
2010. Sen verran projekti on edennyt, että kehittäjä on tehnyt vaatimusmäärittelyn pohjalta
teknisen suunnitelman, miten vaadittavat ominaisuudet voitaisiin toteuttaa järjestelmään.
Työssä tutkittavan projektin tulevaisuus on työntäyteinen. Suurimmat askeleet projektin
aikana ovat vielä muutosten toteutus, järjestelmän testaus, vanhojen tietojen tuominen
vanhasta järjestelmästä uuteen järjestelmään ja varsinainen käyttöönotto.