Tuotannonaikaisten muutosten hallinta SAP-toiminnanohjausjärjestelmällä
Luoma, Marita (2011)
Luoma, Marita
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168114
Tiivistelmä
Tuotannonaikaisten muutosten hallinta niin asiakasmuutosten kuin laatupoikkeamienkin osalta on haastava osa-alue, jossa sovittujen ohjeiden noudattaminen korostuu. Muutostarpeita syntyy niin asiakkaan tekemistä muutoksista kuin yrityksen omista laatupoikkeamistakin. Mitä pidemmällä moottori on tilaus-toimitusprosessissa, sitä enemmän muutosten hallinta vaatii toimenpiteitä. Muutoksista syntyy aina kustannuksia ja jo tämänkin vuoksi tiedon pitää kulkea yrityksessä nopeasti, jotta muutokset pystytään toteuttamaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tiedonvälitykseen valittiin käytettäväksi tietojärjestelmän sisäinen palauteprosessi, jossa tieto välittyy osastojen välille palautteen statusta muuttamalla ja tehtäviä lähettämällä. Muutostenhallinta on monimutkainen prosessi, jossa pelisääntöjen noudattamisella haetaan järjestystä ja kurinalaisuutta. Tämän tutkielman tarkoituksena oli löytää keinot tuotannonaikaisten muutosten hallintaan SAP-toiminnanohjausjärjestelmällä. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu haastatteluista, määräaikaisista kehitysprojekteista ja käyttäjäkyselystä. Asiakkaan tekemät muutokset sallitaan tietyissä rajoissa, mutta laatupoikkeamista sitä vastoin pitää pyrkiä eroon. Havaittuja laatupoikkeamia korjataan ja jos korjaus ei onnistu, osa tai moottori joudutaan romuttamaan. Laatupoikkeamien korjaus viivästyttää moottorin valmistumista ja sotkee tuotannon aikatauluja. Korjaukseen käytetystä työstä ja materiaalin romutuksesta aiheutuu hukkatyötä ja syntyy laatukustannuksia. Muutosten hallinta tarvitsee järjestelmän kehitystä tuotannossa tehtävien korjausten osalta. Järjestelmä toimii, mutta toimintoja pitää yksinkertaistaa, jotta järjestelmästä saadaan toimiva. Tuoterakenteiden korjaamista varten tarvitaan toimintamalli, joka korjaa rakenteet tuotehallinnasta tilaus-toimitusprosessiin. Järjestelmässä on työkalut muutosten hoitamiseksi ja hallitsemiseksi, mutta koulutusta ja sitoutumista pelisääntöjen noudattamiseen vielä tarvitaan.