Tuotesarja Y – Tyytyväisiä asiakkaita
Heikkilä, Rinna (2011)
Heikkilä, Rinna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198673
Tiivistelmä
Heikkilä, Rinna. 2011. Tuotesarja Y – Tyytyväisiä asiakkaita. Opinnäytetyö. Kemi-
Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Tornio. 27 sivua.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona kosmetiikan maahantuontiyritys X Oy:lle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää X Oy:n asiakkaiden tyytyväisyys yrityksen
tarjoamiin palveluihin sekä Y-tuotesarjaan. Samalla selvitettiin asiakkaiden kaipaamat
mahdolliset muutokset Y-tuotesarjaan ja sen hoitoihin sekä miten X Oy voisi kehittää
toimintaansa asiakkaitaan paremmin palvelevaksi.
Teoriatiedon hankinnassa on käytetty asiakastyytyväisyyttä, asiakaspalvelua ja
asiakassuhdemarkkinointia käsittelevää painettua kirjallisuutta sekä Internetiä.
Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakastyytyväisyyden mittausta.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jota
varten laadittiin asiakastyytyväisyyskyselylomake. Kyselylomake lähetettiin keväällä
2010 kaikille X Oy:n Y-tuotesarjaa tilaaville asiakkaille, jonka jälkeen saadut
vastaukset analysoitiin ja tuloksista laadittiin yhteenveto kehittämisehdotuksineen.
Tutkimuksen tuloksien mukaan X Oy:n Y-tuotesarjaa tilaavat asiakkaat ovat yleisesti
tyytyväisiä X Oy:n tarjoamiin palveluihin ja Y-tuotesarjaan, mutta myös
kehittämiskohteita tuli ilmi. Hyödyntämällä tutkimuksen tuloksissa esille tulleita
kehittämiskohteita ja niiden kehittämisehdotuksia X Oy pystyisi kehittämään
palveluitaan ja tuotetarjontaansa.
Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Tornio. 27 sivua.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona kosmetiikan maahantuontiyritys X Oy:lle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää X Oy:n asiakkaiden tyytyväisyys yrityksen
tarjoamiin palveluihin sekä Y-tuotesarjaan. Samalla selvitettiin asiakkaiden kaipaamat
mahdolliset muutokset Y-tuotesarjaan ja sen hoitoihin sekä miten X Oy voisi kehittää
toimintaansa asiakkaitaan paremmin palvelevaksi.
Teoriatiedon hankinnassa on käytetty asiakastyytyväisyyttä, asiakaspalvelua ja
asiakassuhdemarkkinointia käsittelevää painettua kirjallisuutta sekä Internetiä.
Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakastyytyväisyyden mittausta.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jota
varten laadittiin asiakastyytyväisyyskyselylomake. Kyselylomake lähetettiin keväällä
2010 kaikille X Oy:n Y-tuotesarjaa tilaaville asiakkaille, jonka jälkeen saadut
vastaukset analysoitiin ja tuloksista laadittiin yhteenveto kehittämisehdotuksineen.
Tutkimuksen tuloksien mukaan X Oy:n Y-tuotesarjaa tilaavat asiakkaat ovat yleisesti
tyytyväisiä X Oy:n tarjoamiin palveluihin ja Y-tuotesarjaan, mutta myös
kehittämiskohteita tuli ilmi. Hyödyntämällä tutkimuksen tuloksissa esille tulleita
kehittämiskohteita ja niiden kehittämisehdotuksia X Oy pystyisi kehittämään
palveluitaan ja tuotetarjontaansa.