CADDIEMASTER -OHJEISTUS JA TOIMINNAN TARKASTELU ALASTARO GOLF OY
Konkka, Juho (2011)
Konkka, Juho
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239228
Tiivistelmä
Työssä on pyritty luomaan kattava ohjeistus golfalan yritykselle, jonka työntekijöiden vaihtuvuus on suuri. Lisäksi se sisältää ohjeita myynti- ja palvelutilanteissa toimimiseen. Työssä tarkastellaan golfalaa, sen markkinointia sekä ainutlaatuisuutta. Suuri vaihtuvuus aiheuttaa sen, että yritys joutuu käyttämään paljon resursseja rekrytointiin sekä uusien työntekijöiden koulutukseen. Ohjeistus paitsi vähentää koulutuksen tarvetta myös tarkastelee sitoutuneen työntekijän tärkeyttä yritykselle. Opinnäytetyö sisältää caddiemasterin työn kannalta olennaista tietoa asiakkaista ja golfalasta. Caddiemasterin rooli golfkentän markkinoinnissa tulee myös esille.
Työtä varten käytiin läpi vuosien 2007 – 2010 aikana Alastaro Golf Oy:ssä toimineiden caddiemastereiden laatimat caddiemaster-vihot. Vihot sisälsivät paljon kysymyksiä ja ongelmia, joita caddiemasterit olivat työssään kohdanneet. Näiden vuosien välillä työtä oli tehnyt kahdeksan eri caddiemasteria, joten vihkojen materiaalia voidaan pitää hyvin kattavana. Tämän lisäksi työhön kerättiin laaja teoriakehys myynti-, asiakaspalvelu- ja markkinointialan kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös työn kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia caddiemasterin työstä.
Opinnäytetyön perusteilla voidaan todeta, että suuri työntekijöiden vaihtuvuus on koettu niin yrityksen kuin sen asiakkaidenkin kannalta erittäin huonona asiana. Asiakkaat eivät pitäneet siitä, että heidän piti asioida monien eri ihmisten kanssa, joiden kanssa jouduttiin jokaisena golfkautena käymään läpi samat asiat. Samoin eri caddiemaserit saattoivat kohdella asiakkaita hyvin eri tavoin ja esimerkiksi laskuttaa heitä tuotteista tai palveluista väärin.
Työnantaja on joutunut puolestaan käyttämään paljon resursseja uusien työntekijöiden etsimiseen ja kouluttamiseen. Tämän seurauksena caddiemastereiden ammattitaito ei ole ehtinyt kehittyä ja he eivät ole tehneet työtään niin tehokkaasti kuin kokenut ja motivoitunut työntekijä olisi sen voinut tehdä. Myös yrityksen markkinointia voitaisiin asiakkaista kerättyjen tietojen perusteilla tehostaa.
Työtä varten käytiin läpi vuosien 2007 – 2010 aikana Alastaro Golf Oy:ssä toimineiden caddiemastereiden laatimat caddiemaster-vihot. Vihot sisälsivät paljon kysymyksiä ja ongelmia, joita caddiemasterit olivat työssään kohdanneet. Näiden vuosien välillä työtä oli tehnyt kahdeksan eri caddiemasteria, joten vihkojen materiaalia voidaan pitää hyvin kattavana. Tämän lisäksi työhön kerättiin laaja teoriakehys myynti-, asiakaspalvelu- ja markkinointialan kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös työn kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia caddiemasterin työstä.
Opinnäytetyön perusteilla voidaan todeta, että suuri työntekijöiden vaihtuvuus on koettu niin yrityksen kuin sen asiakkaidenkin kannalta erittäin huonona asiana. Asiakkaat eivät pitäneet siitä, että heidän piti asioida monien eri ihmisten kanssa, joiden kanssa jouduttiin jokaisena golfkautena käymään läpi samat asiat. Samoin eri caddiemaserit saattoivat kohdella asiakkaita hyvin eri tavoin ja esimerkiksi laskuttaa heitä tuotteista tai palveluista väärin.
Työnantaja on joutunut puolestaan käyttämään paljon resursseja uusien työntekijöiden etsimiseen ja kouluttamiseen. Tämän seurauksena caddiemastereiden ammattitaito ei ole ehtinyt kehittyä ja he eivät ole tehneet työtään niin tehokkaasti kuin kokenut ja motivoitunut työntekijä olisi sen voinut tehdä. Myös yrityksen markkinointia voitaisiin asiakkaista kerättyjen tietojen perusteilla tehostaa.