Seinäjoen lentoaseman tunnettuuden ja palvelujen kartoitus lähimaakunnissa
Muotio, Salla (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Muotio, Salla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198802
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää lentoaseman tunnettuutta lähimaakunnissa. Tulosten perusteella tavoitteena oli selventää, tuntevatko pääsääntöisesti lähimaakuntien asukkaat Seinäjoen lentoaseman ja sen tarjoamat palvelut ja käyttävätkö he niitä. Tutkimustulosten perusteella tahdottiin selvittää myös sitä, pitävätkö lähimaakuntien asukkaat Vaasan lentoasemaa Seinäjokea otollisempana paikkana lentää.
Työn teoreettisessa osassa perehdyttiin lentomatkustamisen historiaan sekä lentämisen nykytilaan Suomessa. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös kotimaan lentomatkustamisen uhkia ja kilpailijoita, sekä tarkasteltiin Suomen eri lentoasemien vilkkautta 2010 vuoden tilastojen avulla. Työssä syvennyttiin Seinäjoen lentoaseman historiaan, nykytilaan sekä tulevaisuuden näkymiin. Teoriaosuuden viimeisessä osiossa paneuduttiin markkinointiin, kysyntään sekä ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön empiirisen osan muodostivat tutkimuksen tausta sekä otanta. Viimeinen osio käsittää tutkimustulosten analysoinnin, yhteenvedon ja pohdinnan.
Seinäjoen lentoaseman tunnettuuskysely asiakkaille sekä potentiaalisille asiakkaille toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustulosten perusteella suurin osa vastaajista ei ollut tietoisia Seinäjoen lentoaseman olemassa olosta tai sen palveluista. Kysyntää löytyisi enemmänkin lomalennoille, kuin reittilennoille, jotka eivät tunnu Seinäjoen lentoasemalla tuottavan tulosta. Vastausten perusteella tunnettuutta ja markkinointia tulisi kasvattaa, sekä kohdistaa palveluja ihmisten tarpeiden mukaan.
Työn teoreettisessa osassa perehdyttiin lentomatkustamisen historiaan sekä lentämisen nykytilaan Suomessa. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös kotimaan lentomatkustamisen uhkia ja kilpailijoita, sekä tarkasteltiin Suomen eri lentoasemien vilkkautta 2010 vuoden tilastojen avulla. Työssä syvennyttiin Seinäjoen lentoaseman historiaan, nykytilaan sekä tulevaisuuden näkymiin. Teoriaosuuden viimeisessä osiossa paneuduttiin markkinointiin, kysyntään sekä ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön empiirisen osan muodostivat tutkimuksen tausta sekä otanta. Viimeinen osio käsittää tutkimustulosten analysoinnin, yhteenvedon ja pohdinnan.
Seinäjoen lentoaseman tunnettuuskysely asiakkaille sekä potentiaalisille asiakkaille toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustulosten perusteella suurin osa vastaajista ei ollut tietoisia Seinäjoen lentoaseman olemassa olosta tai sen palveluista. Kysyntää löytyisi enemmänkin lomalennoille, kuin reittilennoille, jotka eivät tunnu Seinäjoen lentoasemalla tuottavan tulosta. Vastausten perusteella tunnettuutta ja markkinointia tulisi kasvattaa, sekä kohdistaa palveluja ihmisten tarpeiden mukaan.