Sosiaalinen media business to business -yritysmaailmassa
Koskinen, Krista (2011)
Lataukset:
Koskinen, Krista
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105168016
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia business to business –yritysmaailmassa. Aihetta käsitellään Gycom konsernin näkökannalta ja lähtökohtana on selvittää, kannattaako kyseisen yrityksen lähteä mukaan sosiaaliseen mediaan tavoitteena markkinoida ja luoda asiakassuhteita. Koska business to business -yritysten on kuluttajaa vaikeampaa hyötyä sosiaalisesta mediasta, luo tämä omat hankaluutensa kyseisessä mediassa menestymiseen.
Sosiaalista mediaa tarkastellaan kirjallisuuden, verkkolähteiden, kirjoittajan omien kokemuksien sekä itse sosiaalisen median kanavien perusteella. Tavoitteena on luoda kattava kuva aiheesta. Jotta selkeä kuva sosiaalisesta mediasta saadaan aikaan, käsitellään ensin sekä sosiaalisen median termistö että tunnetuimmat kyseisen median kanavat. Tämän jälkeen siirrytään pohtimaan itse tutkimusongelmaa siitä, soveltuuko kyseinen viestintämalli yritysten väliseen kommunikaatioon.
Opinnäytetyön mukaan sosiaalinen media soveltuu yritysten väliseksi kommunikaatiokanavaksi ja näin ollen myös Gycomille. Haasteita ei tule unohtaa, mutta ne hoituvat hyvien valmistelujen ja oikeanlaisen kommunikaation avulla. Suurimmaksi peloksi osoittautuivat liiallinen palautteen saanti kuluttajilta omiin resursseihin nähden ja business to business -alan kokemattomuus sosiaalisessa mediassa. Suunnitelmallisuudella nämäkin haasteet voidaan kuitenkin muuttaa hyödyksi.
Keskeinen ajatus työssä on sosiaalisen median hyötysuhde. Nykyaikaisen, asiakkaistaan välittävän ja ympäröivästä maailmasta kiinnostuneen yrityksen maine välittyy asiakkaille jo vähäisellä sosiaalisen median käytöllä. Hyvät sosiaalisen median sivustot ovat samanlainen valttikortti tänä päivänä kuin näyttävät Internetsivut olivat kymmenen vuotta sitten.
Sosiaalista mediaa tarkastellaan kirjallisuuden, verkkolähteiden, kirjoittajan omien kokemuksien sekä itse sosiaalisen median kanavien perusteella. Tavoitteena on luoda kattava kuva aiheesta. Jotta selkeä kuva sosiaalisesta mediasta saadaan aikaan, käsitellään ensin sekä sosiaalisen median termistö että tunnetuimmat kyseisen median kanavat. Tämän jälkeen siirrytään pohtimaan itse tutkimusongelmaa siitä, soveltuuko kyseinen viestintämalli yritysten väliseen kommunikaatioon.
Opinnäytetyön mukaan sosiaalinen media soveltuu yritysten väliseksi kommunikaatiokanavaksi ja näin ollen myös Gycomille. Haasteita ei tule unohtaa, mutta ne hoituvat hyvien valmistelujen ja oikeanlaisen kommunikaation avulla. Suurimmaksi peloksi osoittautuivat liiallinen palautteen saanti kuluttajilta omiin resursseihin nähden ja business to business -alan kokemattomuus sosiaalisessa mediassa. Suunnitelmallisuudella nämäkin haasteet voidaan kuitenkin muuttaa hyödyksi.
Keskeinen ajatus työssä on sosiaalisen median hyötysuhde. Nykyaikaisen, asiakkaistaan välittävän ja ympäröivästä maailmasta kiinnostuneen yrityksen maine välittyy asiakkaille jo vähäisellä sosiaalisen median käytöllä. Hyvät sosiaalisen median sivustot ovat samanlainen valttikortti tänä päivänä kuin näyttävät Internetsivut olivat kymmenen vuotta sitten.