Likka -kaupungin kaunein bilebändi : markkinointisuunnitelma
Miettola, Pauliina (2011)
Miettola, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105218986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105218986
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on Likka – kaupungin kaunein bilebändi – Markkinointisuunnitelma.
Likka on bilebändi, joka on kiertänyt esiintymistilaisuuksia vuodesta 2004 alkaen.
Mahdollistaaksemme työmme myös tulevaisuudessa tarvitsemme markkinointisuunnitelman sekä markkinointimateriaaleja, jolla yhtyettä on helppo markkinoida musiikkimarkkinoilla.
Opinnäytetyön tavoitteena on 1) laatia markkinointisuunnitelma ja valmistaa markkinointimateriaalit.
2) lisätä markkinointisuunnitelman avulla asiakkaiden ja kontaktien määrää.
3) parantaa ja aktivoida nykyistenasiakkaiden tyytyväisyyttä. 4) luoda Likka-yhtyeelle pitkäkestoinen ura.
Opinnäytetyö sisältää markkinointisuunnitelman Likka –yhtyeelle sekä markkinointimateriaaleja, joilla Likka –yhtyeen promootiokampanja toteutettiin keväällä 2011. Valmistuneita markkinointimateriaaleja ovat demo, uudet promootiokuvat, yhtyeen koostettu live –video, uudet kotisivut osoitteessa www.likka.net sekä näistä koostettu promootiopaketti saatekirjeineen. Markkinointikampanja toteutettiin promootiopakettien muodossa ja niitä lähetettiin ohjelmatoimistoille, tapahtumajärjestäjille, tuotanto- ja levy-yhtiöille ympäri Suomea. Promootiopaketin saaneita asiakkaita lähestyttiin myöhemmin vielä sähköpostitse.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena on lisätä uusien asiakkaiden määrää sekä lisätä jo olemassa olevien asiakkaiden tyytyväisyyttä. Uusina kontakteina Likka –yhtye pyrkii saamaan kontaktin tuotanto- ja levy-yhtiöihin. Likka –yhtye tavoittelee myös näkyvyyttä mediassa sekä toiminnan turvaamiseksi korotusta esiintymispalkkioihin.
Opinnäytetyö jakaantuu selkeästi kahteen osaan: markkinointisuunnitelman laatimiseen eli kirjalliseen raporttiin sekä toiminnalliseen osaan eli markkinointimateriaalien valmistusprosessiin ja markkinointikampanjan toteuttamiseen. Raporttiosa perustuu markkinointiteoriaan, jota käytin laatiessani markkinointisuunnitelmaa. Henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuva ammatillinen tietotaito korostuu markkinointisuunnitelmassa analysoitaessa markkinoinnin osatekijöitä Likka –yhtyeen näkökulmasta. Teoriatiedon tavoitteena on antaa lukijalle selkeä kuva siitä, miten markkinointisuunnitelma laaditaan yritysmaailmassa. Pohtiessani asioita yhtyeen näkökulmasta lukijalla on mahdollisuus päästä lähemmäksi muusikon työni monipuolisuutta osana Likka –yhtyettä.
Palautteiden ja uusien työtarjousten perusteella markkinointikampanja teki hyvän vaikutuksen asiakkaisiin. Tältä osin markkinoinnissa onnistuttiin, vaikka kaikkia asetettuja tavoitteita ei opinnäytetyön valmistumispäivään mennessä ennätetty todentaa. Likka –yhtyeen asettamat tavoitteet ovat pitkäntähtäimen tavoitteita ja voinkin todeta opinnäytetyöprosessini jatkuvan vielä tulevaisuudessa. Työlläni on siis jatkoa. Jatkumon rakentaminen on Likka-yhtyeelle yksi opinnäytetyön tärkeimmistä tavoitteista. Tässä työssä on tehty kaikki se valmistava työ, joka mahdollistaa yhtyeen vaivattoman markkinoinnin tulevaisuudessa ja sitä kautta yhtyeelle mahdollisuuden pitkäkestoiseen uraan.
Likka on bilebändi, joka on kiertänyt esiintymistilaisuuksia vuodesta 2004 alkaen.
Mahdollistaaksemme työmme myös tulevaisuudessa tarvitsemme markkinointisuunnitelman sekä markkinointimateriaaleja, jolla yhtyettä on helppo markkinoida musiikkimarkkinoilla.
Opinnäytetyön tavoitteena on 1) laatia markkinointisuunnitelma ja valmistaa markkinointimateriaalit.
2) lisätä markkinointisuunnitelman avulla asiakkaiden ja kontaktien määrää.
3) parantaa ja aktivoida nykyistenasiakkaiden tyytyväisyyttä. 4) luoda Likka-yhtyeelle pitkäkestoinen ura.
Opinnäytetyö sisältää markkinointisuunnitelman Likka –yhtyeelle sekä markkinointimateriaaleja, joilla Likka –yhtyeen promootiokampanja toteutettiin keväällä 2011. Valmistuneita markkinointimateriaaleja ovat demo, uudet promootiokuvat, yhtyeen koostettu live –video, uudet kotisivut osoitteessa www.likka.net sekä näistä koostettu promootiopaketti saatekirjeineen. Markkinointikampanja toteutettiin promootiopakettien muodossa ja niitä lähetettiin ohjelmatoimistoille, tapahtumajärjestäjille, tuotanto- ja levy-yhtiöille ympäri Suomea. Promootiopaketin saaneita asiakkaita lähestyttiin myöhemmin vielä sähköpostitse.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena on lisätä uusien asiakkaiden määrää sekä lisätä jo olemassa olevien asiakkaiden tyytyväisyyttä. Uusina kontakteina Likka –yhtye pyrkii saamaan kontaktin tuotanto- ja levy-yhtiöihin. Likka –yhtye tavoittelee myös näkyvyyttä mediassa sekä toiminnan turvaamiseksi korotusta esiintymispalkkioihin.
Opinnäytetyö jakaantuu selkeästi kahteen osaan: markkinointisuunnitelman laatimiseen eli kirjalliseen raporttiin sekä toiminnalliseen osaan eli markkinointimateriaalien valmistusprosessiin ja markkinointikampanjan toteuttamiseen. Raporttiosa perustuu markkinointiteoriaan, jota käytin laatiessani markkinointisuunnitelmaa. Henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuva ammatillinen tietotaito korostuu markkinointisuunnitelmassa analysoitaessa markkinoinnin osatekijöitä Likka –yhtyeen näkökulmasta. Teoriatiedon tavoitteena on antaa lukijalle selkeä kuva siitä, miten markkinointisuunnitelma laaditaan yritysmaailmassa. Pohtiessani asioita yhtyeen näkökulmasta lukijalla on mahdollisuus päästä lähemmäksi muusikon työni monipuolisuutta osana Likka –yhtyettä.
Palautteiden ja uusien työtarjousten perusteella markkinointikampanja teki hyvän vaikutuksen asiakkaisiin. Tältä osin markkinoinnissa onnistuttiin, vaikka kaikkia asetettuja tavoitteita ei opinnäytetyön valmistumispäivään mennessä ennätetty todentaa. Likka –yhtyeen asettamat tavoitteet ovat pitkäntähtäimen tavoitteita ja voinkin todeta opinnäytetyöprosessini jatkuvan vielä tulevaisuudessa. Työlläni on siis jatkoa. Jatkumon rakentaminen on Likka-yhtyeelle yksi opinnäytetyön tärkeimmistä tavoitteista. Tässä työssä on tehty kaikki se valmistava työ, joka mahdollistaa yhtyeen vaivattoman markkinoinnin tulevaisuudessa ja sitä kautta yhtyeelle mahdollisuuden pitkäkestoiseen uraan.