Hissitilauksen ovierittelyn ja ovisuunnittelun yhdistäminen
Pikkusilta, Tero (2009)
Pikkusilta, Tero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132709
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli kehittää tilaus-toimitusprosessia ovierittelyn ja ovisuunnittelun välillä ja tehdä pohjatyö uudelle prosessille. Samalla tutkittiin mahdollisuuksia hyödyntää ovisuunnittelun uuden prosessin käyttöä myös muissa suunnittelualoissa. Työ on tehty Kone Industrial Oy:lle.
Työn teoriaosuudessa käsitellään nykyistä tilaus-toimitusprosessia yksityiskohtaisemmin työvaiheittain ja sen vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Teoriaosuudessa esitellään suunnittelijan tärkeimpiä työkaluja sekä ovisuunnittelijoiden haasteiden ymmärtämiseksi erilaisia ovityyppejä. Myös tilaus-toimitusketjua käydään läpi työn näkökulmasta. Työssä tutkittiin ja analysoitiin nykyisen ovisuunnitteluprosessin ongelmakohtia sekä uusien toimintaprosessien positiivisia ja negatiivisia puolia.
Työn perusteella uudeksi toimintamalliksi valittiin malli, jossa suunnittelija saa osan erittelijän käyttöoikeuksista ja näin suunnitteluprosessi tehostuu. Opinnäytetyön tulosten avulla yrityksessä pystytään parantamaan tilaus-toimitusprosessia ja näin laatu sekä asiakastyytyväisyys lisääntyvät virheettömän prosessin myötä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään nykyistä tilaus-toimitusprosessia yksityiskohtaisemmin työvaiheittain ja sen vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Teoriaosuudessa esitellään suunnittelijan tärkeimpiä työkaluja sekä ovisuunnittelijoiden haasteiden ymmärtämiseksi erilaisia ovityyppejä. Myös tilaus-toimitusketjua käydään läpi työn näkökulmasta. Työssä tutkittiin ja analysoitiin nykyisen ovisuunnitteluprosessin ongelmakohtia sekä uusien toimintaprosessien positiivisia ja negatiivisia puolia.
Työn perusteella uudeksi toimintamalliksi valittiin malli, jossa suunnittelija saa osan erittelijän käyttöoikeuksista ja näin suunnitteluprosessi tehostuu. Opinnäytetyön tulosten avulla yrityksessä pystytään parantamaan tilaus-toimitusprosessia ja näin laatu sekä asiakastyytyväisyys lisääntyvät virheettömän prosessin myötä.