Merikirjastojen asiakaspalvelun kehittäminen korkeakoulujen yhteistyönä : case: Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Yrkeshögskolan Novia
Salminen, Tarja (2011)
Salminen, Tarja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105259623
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää mahdollisuuksia kehittää Yrkeshögskolan Novian ja Satakunnan ammattikorkeakoulun merikirjastojen yhteistyötä. Tutkimusongelma on miten merikirjastot voivat yhteistyössä kehittää kirjastojen asiakaspalvelua. Opinnäytetyön toimeksiantajana on SAMKin merenkulun toimipiste. Aiheen taustalla on Markku Linnan laatima raportti Satakunnan korkeakoululaitoksen kehittämisestä. Selvityksessä SAMKin merenkulun toimipistettä kehotetaan tiivistämään yhteistyötä Novian merenkulun toimipisteen, Aboa Maren, kanssa. Opinnäytetyön teoriatausta pohjautuu Niemelän monimuotoisten verkostojen malliin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin kahdessa osassa maaliskuussa 2011. Kohderyhmän muodostivat molempien ammattikorkeakoulujen opetushenkilöstö ja opiskelijat. Opettajia haastateltiin strukturoidun lomakehaastattelun avulla, ja pieni otos opiskelijoita vastasi informoituun kyselyyn. Kysymysten laadinnassa sovellettiin Leckien, Pettigrew’n ja Sylvainin ammatillisen tiedonhankinnan mallia. Kysymysten avulla haluttiin kartoittaa merenkulkualan opetushenkilöstön ja opiskelijoiden ammatilliseen tiedonhankintaan liittyviä seikkoja kirjastonkäytön näkökulmasta. Merikirjastojen yhteistyön lähtökohtia ja puitteita selvitettiin korkeakoulujen kirjastonjohtajilta sähköpostihaastattelulla. Opinnäytetyön tulosten perusteella molemmista ammattikorkeakouluista löytyy halukkuutta yhteistyöhön. Sekä kirjastonjohtajat että opetushenkilöstö kannattavat sähköisen aineiston yhteishankintoja. Kirjaston painetut ja sähköiset lehdet vastaavat parhaiten merenkulkualan opetushenkilöstön ja opiskelijoiden ammatillisiin tiedontarpeisiin. Internet on sekä opetushenkilöstön että opiskelijoiden käytetyin tiedonhankintakanava, ja he käyttävät monipuolisesti verkossa vapaasti saatavilla olevaa aineistoa. Kirjaston sähköisiä tietokantoja ja e-kirjoja hyödynnetään tiedonhankinnassa harvoin. Tilannetta voidaan parantaa tehostamalla kirjastojen tiedotusta sähköisestä aineistosta. Merenkulkualan opiskelijoiden ja henkilökunnan tiedonhankintaa helpotetaan laatimalla merenkulkualalle suunnattu tiedonhaun opas.