Pielisen museon markkinoinnin ja viestinnän kehittäminen
Haimakainen, Perttu; Ikonen, Annina (2011)
Haimakainen, Perttu
Ikonen, Annina
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060210797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060210797
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Pielisen museon käyttöön keinoja tehostaa markkinointia ja viestintää. Keinojen pohdinnassa jouduttiin ottamaan huomioon kohdeorganisaation luonteen asettamat erityisvaatimukset. Nämä keinot pyrittiin pitämään mahdollisimman yksinkertaisina ja helposti toteutettavina. Myös markkinoinnin vaatima taloudellinen puoli otettiin työssä huomioon.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, mutta se sisälsi laadullisen tutkimuksen elementtejä. Pääasiallinen työskentelytapa oli sähköpostin välityksellä toteutetut asiantuntijahaastattelut. Asiantuntijoina toimivat Pielisen museon henkilökunnan jäsenet. Haastatteluista saatua informaatiota käytettiin lähdekirjallisuuden tueksi ja kehitysehdotusten pohjaksi. Taloudellisia asioita selventämään tehtiin myös esimerkkilaskelma.
Asiantuntijahaastatteluiden perusteella tehdyn nykytilankartoituksen jälkeen todettiin, että markkinointia hoidetaan Pielisen museossa hyvin. Tehostamiskeinoja löydettiin tietotekniikkaa hyödyntävistä markkinoinnin mahdollisuuksista. Kehittämisideoita annettiin myös markkinoinnin taloudelliseen seurantaan ja erilaisiin viestinnän keinoihin. Kehitysehdotusten lisäksi kohdeorganisaatio saa käyttöönsä tietopaketin markkinoinnin ja viestinnän menetelmistä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, mutta se sisälsi laadullisen tutkimuksen elementtejä. Pääasiallinen työskentelytapa oli sähköpostin välityksellä toteutetut asiantuntijahaastattelut. Asiantuntijoina toimivat Pielisen museon henkilökunnan jäsenet. Haastatteluista saatua informaatiota käytettiin lähdekirjallisuuden tueksi ja kehitysehdotusten pohjaksi. Taloudellisia asioita selventämään tehtiin myös esimerkkilaskelma.
Asiantuntijahaastatteluiden perusteella tehdyn nykytilankartoituksen jälkeen todettiin, että markkinointia hoidetaan Pielisen museossa hyvin. Tehostamiskeinoja löydettiin tietotekniikkaa hyödyntävistä markkinoinnin mahdollisuuksista. Kehittämisideoita annettiin myös markkinoinnin taloudelliseen seurantaan ja erilaisiin viestinnän keinoihin. Kehitysehdotusten lisäksi kohdeorganisaatio saa käyttöönsä tietopaketin markkinoinnin ja viestinnän menetelmistä.