Näkökulmia tulevaisuuden kirjastosuunnitteluun : Kirjaston visuaalinen ilme, käytettävyys ja saavutettavuus
Perälä, Heli (2011)
Perälä, Heli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310830
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kirjaston visuaalista ilmettä. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten visuaalista ilmettä voitaisiin kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti Lapuan kaupunginkirjaston visuaaliseen ilmeeseen. Opinnäytetyön avulla haluttiin saada konkreettisia välineitä, joiden avulla voitaisiin kehittää kirjaston selkeyttä, hahmotettavuutta ja viihtyisyyttä. Tutkimuksessa perehdyttiin myös kirjaston tilasuunnittelun historiaan ja siihen, miten asiakaslähtöisen kirjaston tilat muodostuvat.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Lapuan kaupunginkirjaston asiakkaiden mielipiteitä kirjaston visuaalisesta ilmeestä, käytettävyydestä ja viihtyisyydestä selvitettiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Kysely toteutettiin kirjastossa paikan päällä ja vastauksia saatiin yhteensä sata. Kyselyyn osallistui eri-ikäisiä miehiä ja naisia nuorista aikuisiin. Henkilökohtaisia haastatteluja tehtiin yhteensä viisi. Lisäksi haastateltiin Lapuan kaupunginkirjaston suunnittelijaa Helena Teräväistä.
Tulevaisuudessa kirjastoilta odotetaan yhä enemmän monipuolisia ja muunneltavia tiloja. Kokoelmakeskeisyyden sijaan korostetaan asiakaskeskeisyyttä ja elämyksellisyyttä. Visuaalisuus on tässä merkittävässä osassa. Visuaalisten elementtien avulla asiakkaan viihtyvyyttä kirjastossa voidaan parantaa.
Lapuan kaupunginkirjaston asiakkaat tuntuivat olevan suhteellisen tyytyväisiä kirjaston tiloihin. Kehittävää palautetta annettiin kuitenkin muun muassa opasteista, kirjaston selkeydestä ja tietokone- ja opiskelutiloista. Lapuan kaupunginkirjaston visuaalinen ilme muodostuu vahvasti vanhan tehdasmiljöön ympärille, mikä antaa kirjastolle persoonallisen ilmeen.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Lapuan kaupunginkirjaston asiakkaiden mielipiteitä kirjaston visuaalisesta ilmeestä, käytettävyydestä ja viihtyisyydestä selvitettiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Kysely toteutettiin kirjastossa paikan päällä ja vastauksia saatiin yhteensä sata. Kyselyyn osallistui eri-ikäisiä miehiä ja naisia nuorista aikuisiin. Henkilökohtaisia haastatteluja tehtiin yhteensä viisi. Lisäksi haastateltiin Lapuan kaupunginkirjaston suunnittelijaa Helena Teräväistä.
Tulevaisuudessa kirjastoilta odotetaan yhä enemmän monipuolisia ja muunneltavia tiloja. Kokoelmakeskeisyyden sijaan korostetaan asiakaskeskeisyyttä ja elämyksellisyyttä. Visuaalisuus on tässä merkittävässä osassa. Visuaalisten elementtien avulla asiakkaan viihtyvyyttä kirjastossa voidaan parantaa.
Lapuan kaupunginkirjaston asiakkaat tuntuivat olevan suhteellisen tyytyväisiä kirjaston tiloihin. Kehittävää palautetta annettiin kuitenkin muun muassa opasteista, kirjaston selkeydestä ja tietokone- ja opiskelutiloista. Lapuan kaupunginkirjaston visuaalinen ilme muodostuu vahvasti vanhan tehdasmiljöön ympärille, mikä antaa kirjastolle persoonallisen ilmeen.