Keinoja kynätyöskentelyn sensomotoristen valmiuksien kehittymisen tueksi esi- ja alkuopetusikäisten lasten toimintaterapiaan : näppärät niksit
Kahelin, Liina; Mäntyaho, Anita (2008)
Kahelin, Liina
Mäntyaho, Anita
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905192972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905192972
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kynätyöskentelyn hienomotoristen valmiuksien ja taitojen kehittymistä ja niiden tukemista esi- ja alkuopetusikäisten lasten toimintaterapiassa. Opinnäytetyön
yhteistyökumppaneina ovat toimineet Vantaan perusterveydenhuollon Tikkurilan sosiaali- ja terveyskeskuksen toimintaterapeutit Satu Kontiainen ja Hanna Pohjonen. Työhön on koostettu tietoa pääasiassa henkilökohtaisesti tarkistetun postikyselyn vastausaineistosta ja toimintaterapian kirjallisuudesta. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, jotka ovat teoreettinen raporttiosio sekä opas ”Näppärät niksit” ja se on kohdennettu toimintaterapeuteille ja toimintaterapeuttiopiskelijoille.
Työn raporttiosio käsittelee lapsen hienomotoriikan kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä kynätyöskentelyssä tarvittavia taitoja ja siinä ilmeneviä vaikeuksia. Lisäksi raporttiosiossa esitellään lasten toimintaterapiassa käytettävää Motoristen taitojen hankkimisen viitekehystä. Työn toisena keskeisenä osana oleva opas ”Näppärät niksit” sisältää ideoita toiminnoista, leikeistä ja välineistä, joita voidaan soveltaa asiakaslähtöisesti lasten toimintaterapiassa, kun pyritään tukemaan lapsen kehittymistä
kynätyöskentelyssä. Oppaassa on myös listaus ideoissa käytettävistä materiaaleista, terapia- ja apuvälineistä sekä niiden hankintapaikkoja yhteystietoineen.
Opinnäytetyössä tarkastellaan lapsen kynätyöskentelyssä ilmeneviä vaikeuksia, jotka liittyvät usein myös muihin kehityksen erityisongelmiin ja voivat näkyä käytännössä eri tavoin. Tässä työssä kynätyöskentelyllä ei tarkoiteta pelkästään kirjoittamista motorisena toimintana, vaan sillä kuvataan laajemmin erilaisia kynäotteita sisältävää toimintaa, kuten myös esimerkiksi maalaamista ja piirtämistä siveltimellä ja liidulla. Hienomotoriikassa ilmenevät vaikeudet ennakoivat usein kirjoittamisen vaikeuksia ja voivat viestiä myös laajemmista oppimisen vaikeuksista. Olemme rajanneet työn näkökulman yhteistyökumppaneidemme toiveen mukaisesti hienomotoriikan kehittymiseen sekä hienomotorisiin taitoihin ja niiden tukemiseen.
Jatkoehdotuksena esitämme opinnäytetyötä, joka tarkastelisi tapausmerkin avulla käden valmiuksien ja taitojen kehittymistä lapsella, jolla on esimerkiksi hemiplegia tai jokin muu sairaus tai oireyhtymä, joka vaikuttaa käden toimintaan. Lisäksi ehdotamme opinnäytetyötä, joka käsittelisi käden taitojen arvioimista standardisoituja arviointimenetelmiä käyttämällä lasten toimintaterapiassa.
yhteistyökumppaneina ovat toimineet Vantaan perusterveydenhuollon Tikkurilan sosiaali- ja terveyskeskuksen toimintaterapeutit Satu Kontiainen ja Hanna Pohjonen. Työhön on koostettu tietoa pääasiassa henkilökohtaisesti tarkistetun postikyselyn vastausaineistosta ja toimintaterapian kirjallisuudesta. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, jotka ovat teoreettinen raporttiosio sekä opas ”Näppärät niksit” ja se on kohdennettu toimintaterapeuteille ja toimintaterapeuttiopiskelijoille.
Työn raporttiosio käsittelee lapsen hienomotoriikan kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä kynätyöskentelyssä tarvittavia taitoja ja siinä ilmeneviä vaikeuksia. Lisäksi raporttiosiossa esitellään lasten toimintaterapiassa käytettävää Motoristen taitojen hankkimisen viitekehystä. Työn toisena keskeisenä osana oleva opas ”Näppärät niksit” sisältää ideoita toiminnoista, leikeistä ja välineistä, joita voidaan soveltaa asiakaslähtöisesti lasten toimintaterapiassa, kun pyritään tukemaan lapsen kehittymistä
kynätyöskentelyssä. Oppaassa on myös listaus ideoissa käytettävistä materiaaleista, terapia- ja apuvälineistä sekä niiden hankintapaikkoja yhteystietoineen.
Opinnäytetyössä tarkastellaan lapsen kynätyöskentelyssä ilmeneviä vaikeuksia, jotka liittyvät usein myös muihin kehityksen erityisongelmiin ja voivat näkyä käytännössä eri tavoin. Tässä työssä kynätyöskentelyllä ei tarkoiteta pelkästään kirjoittamista motorisena toimintana, vaan sillä kuvataan laajemmin erilaisia kynäotteita sisältävää toimintaa, kuten myös esimerkiksi maalaamista ja piirtämistä siveltimellä ja liidulla. Hienomotoriikassa ilmenevät vaikeudet ennakoivat usein kirjoittamisen vaikeuksia ja voivat viestiä myös laajemmista oppimisen vaikeuksista. Olemme rajanneet työn näkökulman yhteistyökumppaneidemme toiveen mukaisesti hienomotoriikan kehittymiseen sekä hienomotorisiin taitoihin ja niiden tukemiseen.
Jatkoehdotuksena esitämme opinnäytetyötä, joka tarkastelisi tapausmerkin avulla käden valmiuksien ja taitojen kehittymistä lapsella, jolla on esimerkiksi hemiplegia tai jokin muu sairaus tai oireyhtymä, joka vaikuttaa käden toimintaan. Lisäksi ehdotamme opinnäytetyötä, joka käsittelisi käden taitojen arvioimista standardisoituja arviointimenetelmiä käyttämällä lasten toimintaterapiassa.