It-tradenomin rooli strategisen johtamisen tukena tai toimijana
Karinen, Aapo (2011)
Karinen, Aapo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611049
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää it-tradenomin roolia strategisen johtamisen toimijana tai tukena. Tutkimus on tehty toimeksiantona Tradenomiliitto TRAL ry:lle ja se on jatkoa syksyllä 2010 samasta aiheesta tehdylle kvantitatiiviselle tutkimukselle. Tavoitteena on parantaa it-tradenomien imagoa ja asemaa työmarkkinoilla. Samalla tutkimus pyrkii löytämään parannusehdotuksia it-tradenomikoulutukseen.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivisia haastatteluja joiden kohdehenkilöinä on toiminut aikaisemman tutkimuksen kautta haastateltaviksi suostuneita it-tradenomeja. Kvalitatiivisten haastattelujen rinnalla opinnäytetyö perehtyy strategisen johtamisen teoriaan alan kirjallisuuteen nojaten.
Tutkimustulosten mukaan it-tradenomit kokevat koulutuksensa lähinnä ponnistuslautana työelämään, mutta toivoivat tutkintoon lisää käytännönläheisiä opintoja. Kohdehenkilöiden mielestä tradenomikoulutus ei tarjonnut tarpeeksi strategiaan liittyviä opintoja ja strategiakursseja ehdotettiinkin lisättäväksi ainakin vapaavalinnaisten kurssien joukkoon. Ylemmän tradenomitutkinnon suorittaneet henkilöt näkivät ylemmän tutkinnon tuovan huomattavasti alempaa tutkintoa enemmän työelämässä vaadittavaa tietotaitoa. Tutkimustulosten valossa myös kaupallisten tradenomitutkintojen kautta tuntui saavan paremmat lähtökohdat strategiaan liittyviin työtehtäviin kuin tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta.
Haastatteluista nousi myös esiin tarve tradenomitutkinnon tunnettuuden parantamisesta työmarkkinoilla. Työnantajat eivät välttämättä tienneet tarpeeksi hyvin, mitä tradenomitutkinto tai ylempi tradenomitutkinto varsinaisesti sisälsivät, jolloin työntekijä ei saanut kaikkea mahdollista hyötyä irti opinnoistaan. Tämän nähtiin myös nakertavan motivaatiota jatkokouluttautumiseen.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivisia haastatteluja joiden kohdehenkilöinä on toiminut aikaisemman tutkimuksen kautta haastateltaviksi suostuneita it-tradenomeja. Kvalitatiivisten haastattelujen rinnalla opinnäytetyö perehtyy strategisen johtamisen teoriaan alan kirjallisuuteen nojaten.
Tutkimustulosten mukaan it-tradenomit kokevat koulutuksensa lähinnä ponnistuslautana työelämään, mutta toivoivat tutkintoon lisää käytännönläheisiä opintoja. Kohdehenkilöiden mielestä tradenomikoulutus ei tarjonnut tarpeeksi strategiaan liittyviä opintoja ja strategiakursseja ehdotettiinkin lisättäväksi ainakin vapaavalinnaisten kurssien joukkoon. Ylemmän tradenomitutkinnon suorittaneet henkilöt näkivät ylemmän tutkinnon tuovan huomattavasti alempaa tutkintoa enemmän työelämässä vaadittavaa tietotaitoa. Tutkimustulosten valossa myös kaupallisten tradenomitutkintojen kautta tuntui saavan paremmat lähtökohdat strategiaan liittyviin työtehtäviin kuin tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta.
Haastatteluista nousi myös esiin tarve tradenomitutkinnon tunnettuuden parantamisesta työmarkkinoilla. Työnantajat eivät välttämättä tienneet tarpeeksi hyvin, mitä tradenomitutkinto tai ylempi tradenomitutkinto varsinaisesti sisälsivät, jolloin työntekijä ei saanut kaikkea mahdollista hyötyä irti opinnoistaan. Tämän nähtiin myös nakertavan motivaatiota jatkokouluttautumiseen.