Puhallinorkesterin kasvatista muusikoksi : Vaikuttavia tekijöitä soitonopiskelijan matkalla kohti muusikkoutta
Madetoja, Netta (2011)
Madetoja, Netta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611037
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan niitä tekijöitä, jotka ovat johdattaneet soittoharrastelijan ammattimuusikoksi. Työn tekijä on itse käynyt musiikkiluokat ala- ja yläkoulussa ja soittanut puhallinorkesterissa lapsesta saakka. Tekijä pohtii työssään yhteismusisoinnin tärkeyttä ja sen motivoivaa vaikutusta soitonopiskelussa omien kokemustensa kautta.
Työssä käydään läpi musiikinopiskelun edellytyksiä: selvennetään mitä on musikaalisuus ja musiikillinen lahjakkuus. Opinnäytteessä tarkastellaan, mistä musiikillinen minäkuva muodostuu ja mitä on musiikkikasvatus.
Keskeisenä tutkimuksen kohteena on puhallinorkesteri soitonopiskelijan kasvuympäristönä. Miten puhallinorkesteri, kapellimestari tai äänenjohtaja toimivat kasvattajina? Entä millainen merkitys on kavereilla, vanhemmilla ja tietenkin omalla soitonopettajalla?
Opinnäytetyö saattaa herättää ammattimuusikossa vanhoja muistoja, jotka palauttavat mieleen puhallinorkesterin tai muun yhtyeen merkityksen musiikkikasvattajana. Työ osoitti tekijälle, kuinka tärkeitä puhallinorkesteri, vanhemmat, soittokaverit ja soitonopettaja ovat olleet muusikoksi tulemisessa.
Työssä käydään läpi musiikinopiskelun edellytyksiä: selvennetään mitä on musikaalisuus ja musiikillinen lahjakkuus. Opinnäytteessä tarkastellaan, mistä musiikillinen minäkuva muodostuu ja mitä on musiikkikasvatus.
Keskeisenä tutkimuksen kohteena on puhallinorkesteri soitonopiskelijan kasvuympäristönä. Miten puhallinorkesteri, kapellimestari tai äänenjohtaja toimivat kasvattajina? Entä millainen merkitys on kavereilla, vanhemmilla ja tietenkin omalla soitonopettajalla?
Opinnäytetyö saattaa herättää ammattimuusikossa vanhoja muistoja, jotka palauttavat mieleen puhallinorkesterin tai muun yhtyeen merkityksen musiikkikasvattajana. Työ osoitti tekijälle, kuinka tärkeitä puhallinorkesteri, vanhemmat, soittokaverit ja soitonopettaja ovat olleet muusikoksi tulemisessa.