Nuorten keskisuomalaisten kuluttajien ajatuksia paikallisesta ruokakulttuurista
Soininen, Eeva-Maria (2011)
Soininen, Eeva-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811497
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun hallinnoima Pro Ruokakulttuuri–elinkeinojen kehittämishanke. Tavoitteena oli selvittää keskisuomalaisten 18 – 30-vuotiaiden kuluttajien ajatuksia, asenteita ja arvoja paikallista ruokakulttuuria ja sen nykytilaa kohtaan. Ruokakulttuuria peilattiin paikallisen elintarviketuotannon kautta.
Tutkimuksen tavoitteen saavuttamiseksi käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa. Tutkimus jakautui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua, jossa haastateltiin 13 kohderyhmään kuuluvaa kuluttajaa. Haastattelut toteutettiin marras-joulukuun 2010 aikana. Toisessa osassa avattiin Internetissä toimivaan yhteisöpalvelu Facebookiin ryhmä, jossa kahden viikon aikana keskusteltiin kohderyhmään kuuluvien kuluttajien kanssa tutkimusongelmaan liittyvistä kysymyksistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kysyntää paikallisille tuotteille oli tässä kuluttajaryhmässä. Käsitteenä sana ruokakulttuuri oli tuntematon ja monimutkainen. Kohderyhmä ei mieltänyt sitä sellaisiksi arjen asioiksi, joilla hekin ruokakulttuuria luovat. Tiedotusta ja jalkautumista kuluttajien pariin tarvitaan enemmän, samoin kuin konkreettisia tekoja paikallisuuden esiintuomiseksi.
Tutkimus on erittäin ajankohtainen, sillä paikallisuus ja ruokakulttuuri puhuttavat monissa eri medioissa. Työstä on hyötyä ruokakulttuurin kehittämistyölle sekä toimeksiantajahankkeen kautta paikallisille elintarvikkeiden tuottajille.
Tutkimuksen tavoitteen saavuttamiseksi käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa. Tutkimus jakautui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käytettiin tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua, jossa haastateltiin 13 kohderyhmään kuuluvaa kuluttajaa. Haastattelut toteutettiin marras-joulukuun 2010 aikana. Toisessa osassa avattiin Internetissä toimivaan yhteisöpalvelu Facebookiin ryhmä, jossa kahden viikon aikana keskusteltiin kohderyhmään kuuluvien kuluttajien kanssa tutkimusongelmaan liittyvistä kysymyksistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kysyntää paikallisille tuotteille oli tässä kuluttajaryhmässä. Käsitteenä sana ruokakulttuuri oli tuntematon ja monimutkainen. Kohderyhmä ei mieltänyt sitä sellaisiksi arjen asioiksi, joilla hekin ruokakulttuuria luovat. Tiedotusta ja jalkautumista kuluttajien pariin tarvitaan enemmän, samoin kuin konkreettisia tekoja paikallisuuden esiintuomiseksi.
Tutkimus on erittäin ajankohtainen, sillä paikallisuus ja ruokakulttuuri puhuttavat monissa eri medioissa. Työstä on hyötyä ruokakulttuurin kehittämistyölle sekä toimeksiantajahankkeen kautta paikallisille elintarvikkeiden tuottajille.