Kuntoutuksen asiakasyhteistyötä lain vuoksi vai asiakaslähtöisesti - interventio vai mahdollisuus : KASPA -kehittämishanke
Törmänen, Outi (2011)
Törmänen, Outi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: KASPA -kehittämishanke kohdistuu Inarin ja Utsjoen kuntien kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien toiminnan vaikuttavuuteen asiakasnäkökulmasta. Hankkeella haetaan vastauksia kuntoutuksen asiakasyhteistyölain, 397/2003, toteutumiseen asiakasnäkökulmasta. Mukana hankkeessa ovat asiakkaat, kuntien KASPA -työryhmän jäsenet ja Lapin sairaanhoitopiirin KASPA -toimikunnan jäsenet.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Hankkeen tutkimusaineisto koostuu KASPA -ryhmien pöytäkirjoista vuodesta 2003 alkaen, asiakashaastatteluista, työryhmien teemahaastatteluista, kokousten havaintomatriiseista ja KASPA- toimikunnalle suunnatusta Webropol -kyselystä. Aineistot on analysoitu jokainen erikseen ja tulokset esitetään yhteenvetona tulos- ja kehittämisosiossa. Aineiston avulla selvitettiin kehittämisen kohteet asiakkaan aseman ja oikeuksien toteutumisen suhteen.
Metodologinen esittely: KASPA -kehittämishanke on monistrateginen toimintatutkimus triangulatiivisin asetelmin. Laadullinen aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen ja osittain kvantifioitu. Tulos ja kehittämisosiossa olen käyttänyt kehittävän työntutkimuksen menetelmää, koska hankkeen tavoitteena on kehittää KASPA -toimintaa ja aineisto tukee kyseisen menetelmän käyttämistä.
Keskeiset tutkimustulokset: KASPA -toiminta ei kaikilta osin ole lain tarkoituksen mukaista. Toiminnan kehittämiseen tarvitaan selkeitä ohjeita ja koulututusta sekä toimikunnan tukea. Yhteistä näkemystä ja halua työryhmän toiminnan kehittämiselle on mutta toiminta ei ole systemaattista. Lain tunteminen on heikkoa eikä kuntalaisilla ole tietoa KASPA -toiminnasta. Tieto toiminnasta ja tarkoituksesta ei ole tavoittanut työryhmien taustaorganisaatioita.
Johtopäätökset: Työryhmien toimintaa tulee kehittää asiakaslähtöiseen suuntaan ja vastaamaan lain tarkoitusta. Toimikunnan ja työryhmien yhteistyötä tulee lisätä ja vastuuttaa kunnat asianmukaiseen toimintaan. Tiedotus ryhmän kokoonpanosta ja toiminnasta vaatii tehostamista kunnissa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Hankkeen tutkimusaineisto koostuu KASPA -ryhmien pöytäkirjoista vuodesta 2003 alkaen, asiakashaastatteluista, työryhmien teemahaastatteluista, kokousten havaintomatriiseista ja KASPA- toimikunnalle suunnatusta Webropol -kyselystä. Aineistot on analysoitu jokainen erikseen ja tulokset esitetään yhteenvetona tulos- ja kehittämisosiossa. Aineiston avulla selvitettiin kehittämisen kohteet asiakkaan aseman ja oikeuksien toteutumisen suhteen.
Metodologinen esittely: KASPA -kehittämishanke on monistrateginen toimintatutkimus triangulatiivisin asetelmin. Laadullinen aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen ja osittain kvantifioitu. Tulos ja kehittämisosiossa olen käyttänyt kehittävän työntutkimuksen menetelmää, koska hankkeen tavoitteena on kehittää KASPA -toimintaa ja aineisto tukee kyseisen menetelmän käyttämistä.
Keskeiset tutkimustulokset: KASPA -toiminta ei kaikilta osin ole lain tarkoituksen mukaista. Toiminnan kehittämiseen tarvitaan selkeitä ohjeita ja koulututusta sekä toimikunnan tukea. Yhteistä näkemystä ja halua työryhmän toiminnan kehittämiselle on mutta toiminta ei ole systemaattista. Lain tunteminen on heikkoa eikä kuntalaisilla ole tietoa KASPA -toiminnasta. Tieto toiminnasta ja tarkoituksesta ei ole tavoittanut työryhmien taustaorganisaatioita.
Johtopäätökset: Työryhmien toimintaa tulee kehittää asiakaslähtöiseen suuntaan ja vastaamaan lain tarkoitusta. Toimikunnan ja työryhmien yhteistyötä tulee lisätä ja vastuuttaa kunnat asianmukaiseen toimintaan. Tiedotus ryhmän kokoonpanosta ja toiminnasta vaatii tehostamista kunnissa.