Kansainvälisyyskasvatusta päiväkodissa : Sadutuksesta kirjeenvaihtoon
Juutilainen, Emmi (2011)
Juutilainen, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011731
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kansainvälisyyskasvatusta päiväkodissa ja aloittaa kirjeenvaihto englantilaisten ja suomalaisten esikoululaisten välillä. Tutkimuksen kohteena oli sadutuksen käyttö kirjeiden tekemisessä sekä lasten omat mielenkiinnon kohteet ja se, mitä he halusivat itsestään tai Suomesta kertoa. Osatavoitteena oli ottaa sadutus käyttöön päiväkodilla, sillä lasten kuuleminen on tärkeää.
Tutkimusryhmänä toimi hämeenlinnalaisen päiväkodin yhdeksän esikoululaista. Työn taustateoriana oli kehityspsykologia, kansainvälisyyskasvatus sekä sadutuksen tutkimukset.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja sen menetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimuspäiväkirja oli tärkeä aineisto viestien, maalausten sekä haastattelujen lisäksi toiminnan havainnoinnin kannalta.
Sadutus toimi yhteistyön parantajana. Sadutetut lapset kertoivat mielipiteitään avoimesti ja monisanaisesti. Sadutuksen avulla kirjeisiin saatiin lapsille tärkeitä aiheita.
Tutkimusryhmänä toimi hämeenlinnalaisen päiväkodin yhdeksän esikoululaista. Työn taustateoriana oli kehityspsykologia, kansainvälisyyskasvatus sekä sadutuksen tutkimukset.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja sen menetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimuspäiväkirja oli tärkeä aineisto viestien, maalausten sekä haastattelujen lisäksi toiminnan havainnoinnin kannalta.
Sadutus toimi yhteistyön parantajana. Sadutetut lapset kertoivat mielipiteitään avoimesti ja monisanaisesti. Sadutuksen avulla kirjeisiin saatiin lapsille tärkeitä aiheita.