Huoltoliiketoiminnan palvelukeskusjärjestelmien vertailu ja valinta
Rönnqvist, Lars (2011)
Rönnqvist, Lars
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711292
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli yrityksen huoltoliiketoiminnan kehittäminen tehostamalla palvelukeskuksen (Service Desk) toimintaa. Työssä selvitettiin palvelukeskuksen työnkulkuun ja hallintaan tarkoitettujen valmiiden sovellusten tarjontaa ja valittiin niistä soveltuvimmat tarkempaan vertailuun. Yli kahdenkymmenen järjestelmän joukosta valittiin neljä loppuvertailuun.
Sovellusten vertailussa selvitettiin, miten hyvin ne soveltuvat yrityksen huoltotöiden vastaanottamiseen ja kirjaamiseen sekä miten helposti sovellus on muokattavissa huoltotöiden eritysvaatimuksiin, kuten useamman eri työajan ja varaosien raportointiin. Lisäksi selvitettiin sovelluksen integroitavuutta toiminnanohjausjärjestelmään ja käyttöönotto- ja käyttökustannuksia. Vertailussa selvitettiin myös eri toteutusvaihtoehtoja ja niiden kustannusvaikutusta järjestelmän käyttöönotolle ja käytölle. Selvityksen perusteella voitiin todeta, että tämänkokoisessa yrityksessä täysin palveluna toteutettava järjestelmä on pitkällä aikavälillä huomattavan kallis vaihtoehto omaksi hankittuun ja omalla laitteistolla toteutettuun järjestelmään verrattuna.
Vertailun perusteella valitun sovelluksen käyttöönotto mahdollistaa huollon resurssien tehokkaamman hyödyntämisen ja aiempaa selkeämmän ja hallitumman työnkulun. Näiden myötä yrityksen huoltoliiketoiminta tehostuu, mikä puolestaan parantaa niin henkilöstön kuin asiakkaidenkin tyytyväisyyttä.
Sovellusten vertailussa selvitettiin, miten hyvin ne soveltuvat yrityksen huoltotöiden vastaanottamiseen ja kirjaamiseen sekä miten helposti sovellus on muokattavissa huoltotöiden eritysvaatimuksiin, kuten useamman eri työajan ja varaosien raportointiin. Lisäksi selvitettiin sovelluksen integroitavuutta toiminnanohjausjärjestelmään ja käyttöönotto- ja käyttökustannuksia. Vertailussa selvitettiin myös eri toteutusvaihtoehtoja ja niiden kustannusvaikutusta järjestelmän käyttöönotolle ja käytölle. Selvityksen perusteella voitiin todeta, että tämänkokoisessa yrityksessä täysin palveluna toteutettava järjestelmä on pitkällä aikavälillä huomattavan kallis vaihtoehto omaksi hankittuun ja omalla laitteistolla toteutettuun järjestelmään verrattuna.
Vertailun perusteella valitun sovelluksen käyttöönotto mahdollistaa huollon resurssien tehokkaamman hyödyntämisen ja aiempaa selkeämmän ja hallitumman työnkulun. Näiden myötä yrityksen huoltoliiketoiminta tehostuu, mikä puolestaan parantaa niin henkilöstön kuin asiakkaidenkin tyytyväisyyttä.