Vaatetusalan myymälän visuaalinen markkinonti
Välipakka, Minna (2011)
Välipakka, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311896
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin vaatetusalan myymälän visuaalista markkinointia. Kyseinen aihevalinta liittyy oman yrityksen perustamiseen sekä kiinnostukseen visualistin ammattiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys siitä mitä kaikkea kuuluu myymälän visuaaliseen markkinointiin ja selventää case -yritysten avulla, kuinka se oli toteutettu kyseisissä yrityksissä käytännössä. Opinnäytetyöni toteutus koostuu raportista ja case -yritysten haastatteluista.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tavoitteena oli saada vankempaa tietopohjaa asiaan ja selvittää millä tavoin erilaiset visuaalisen markkinoinnin keinot toteutetaan, mitä niihin kuuluu ja miten ne vaikuttavat asiakkaaseen. Lähteinä käytin visuaalisen markkinoinnin kirjallisuutta ja artikkeleita. Opinnäytetyön haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavia henkilöitä oli kolme. He olivat erilaisten vaatetusalan myymälöiden visuaalisesta ilmeestä vastaavia työntekijöitä.
Visuaalisen markkinoinnin keinona on houkutella asiakas ostamaan tuotteita ja luoda yritykselle omanlainen imago. Visuaalisella markkinoinnilla on suuri rooli nykypäivän vaatetusalan myymälöissä. Tulosista käy ilmi, että visuaalinen markkinointi on nykypäivän yrityksien tärkein voimavara.
Tuloksia pystytään hyödyntämään vaatetusalan opiskelijoiden oppimateriaalina ja tietopohjana perustaessa omaa yritystä.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tavoitteena oli saada vankempaa tietopohjaa asiaan ja selvittää millä tavoin erilaiset visuaalisen markkinoinnin keinot toteutetaan, mitä niihin kuuluu ja miten ne vaikuttavat asiakkaaseen. Lähteinä käytin visuaalisen markkinoinnin kirjallisuutta ja artikkeleita. Opinnäytetyön haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavia henkilöitä oli kolme. He olivat erilaisten vaatetusalan myymälöiden visuaalisesta ilmeestä vastaavia työntekijöitä.
Visuaalisen markkinoinnin keinona on houkutella asiakas ostamaan tuotteita ja luoda yritykselle omanlainen imago. Visuaalisella markkinoinnilla on suuri rooli nykypäivän vaatetusalan myymälöissä. Tulosista käy ilmi, että visuaalinen markkinointi on nykypäivän yrityksien tärkein voimavara.
Tuloksia pystytään hyödyntämään vaatetusalan opiskelijoiden oppimateriaalina ja tietopohjana perustaessa omaa yritystä.