TUOTTEEN LANSEERAUS : CASE: MAICOflex taipuisa ilmanvaihtokanava
Aspfors, Antti (2011)
Aspfors, Antti
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612192
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten uusi tuote lanseerataan markkinoille, mitkä ovat tuotteen potentiaaliset asiakkaat sekä minkälainen on tuotteen kilpailutilanne. Työn toimeksiantaja on mikkeliläinen ENTOS Energiatekniikan Optimisäätö, joka toiminnan laajentamisen yhteydessä on perustanut osaston ’Optimi Import’, joka keskittyy uusien tuotteiden maahantuontiin ja niiden lanseerauksen markkinoille.
Opinnäytetyö käsittelee lanseerausmarkkinointia ja keskittyy erityisesti markkinoiden analysointiin sekä kilpailuetujen saavuttamiseen. Toteutus aloitettiin perehtymällä kyseiseen tuotteeseen ja kartoittamalla yrityksen vaatimukset. Tämän jälkeen tutustuttiin erilaisiin lähteisiin, niin kirjallisiin kuin myös internetpohjaisiin. Avainsanoiksi muodostui lanseeraus, kilpailu sekä business to business markkinat. Tämän pohjalta tehtiin teoriakokonaisuus, joka vastaa toimeksiantajan tarpeita. Markkinointiratkaisut tehtiin perehtymällä rakennusteollisuuteen sekä tuotteelle sopiviin markkinoihin.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin segmentoitua asiakasryhmät ja tuotteelle määriteltiin markkinointistrategia sekä budjetti. Tämän lisäksi yritys sai tulevia lanseerauksia varten ohjekirjan, josta on helppo havainnollistaa lanseerauksen eri vaiheet.
Opinnäytetyö on lanseerausmarkkinointia käsittelevä kokonaisuus, joka antaa yritykselle ja lukijoille kuvan uuden tuotteen lanseerauksesta, sen laajuudesta ja toteutuksesta. Lisäksi opinnäytetyön tehtävä on mahdollistaa uusien työntekijöiden perehtyminen lanseerausprosessiin, ja opettaa heitä käsittelemään lanseerauksen vaiheita niin teoriassa kuin myös käytännössä.
Opinnäytetyö käsittelee lanseerausmarkkinointia ja keskittyy erityisesti markkinoiden analysointiin sekä kilpailuetujen saavuttamiseen. Toteutus aloitettiin perehtymällä kyseiseen tuotteeseen ja kartoittamalla yrityksen vaatimukset. Tämän jälkeen tutustuttiin erilaisiin lähteisiin, niin kirjallisiin kuin myös internetpohjaisiin. Avainsanoiksi muodostui lanseeraus, kilpailu sekä business to business markkinat. Tämän pohjalta tehtiin teoriakokonaisuus, joka vastaa toimeksiantajan tarpeita. Markkinointiratkaisut tehtiin perehtymällä rakennusteollisuuteen sekä tuotteelle sopiviin markkinoihin.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin segmentoitua asiakasryhmät ja tuotteelle määriteltiin markkinointistrategia sekä budjetti. Tämän lisäksi yritys sai tulevia lanseerauksia varten ohjekirjan, josta on helppo havainnollistaa lanseerauksen eri vaiheet.
Opinnäytetyö on lanseerausmarkkinointia käsittelevä kokonaisuus, joka antaa yritykselle ja lukijoille kuvan uuden tuotteen lanseerauksesta, sen laajuudesta ja toteutuksesta. Lisäksi opinnäytetyön tehtävä on mahdollistaa uusien työntekijöiden perehtyminen lanseerausprosessiin, ja opettaa heitä käsittelemään lanseerauksen vaiheita niin teoriassa kuin myös käytännössä.