Crises in the tourism industry and their effects on young travellers
Bagans, Laura; Tapola, Henriikka (2011)
Bagans, Laura
Tapola, Henriikka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311935
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen vaikutus matkailualan kriiseillä on nuoriin matkailijoihin. Tässä työssä keskitytään terrorismiin, luonnonkatastrofeihin sekä terveyskriiseihin. Tavoitteena on tutkia, mitkä näistä kriiseistä ovat nuorten mielestä pelottavimpia, mitä nuoret matkaajat tekisivät, jos heidän matkakohteessaan tai matkareitillään olisi jokin kriisitilanne ja onko medialla vaikutusta kriisien pelkäämiseen.
Työn teoriaosuus koostuu kriisi-termin määrittelemisestä ja matkailualan kriiseistä painottuen terrorismiin, luonnonkatastrofeihin sekä terveyskriiseihin. Lisäksi teoriaosassa käsitellään kriisien vaikutusta matkailijoiden matkustuskäyttäytymiseen.
Tutkimusmetodiksi valittiin kvantitatiivinen kyselytutkimus nuorille matkaajille. Tutkimus toteutettiin Internet-kyselyllä. Kohderyhmä, nuoret matkaajat iältään 18 - 28 -vuotiaat, tavoitettiin sosiaalisen verkon Facebookin kautta. Kysely koostui kymmenestä kysymyksestä sisältäen sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tulos oli, että nuoret matkailijat eivät ole kovin huolissaan matkailualan suurista kriiseistä. Pandemiat herättivät eniten huolenaihetta, vaikka ne ovat ennalta tiedossa ja helpoiten itse estettävissä. Miehet eivät huolehdi kriiseistä yhtä paljon kuin naiset. Kuitenkin monet vaihtaisivat matkakohteensa turvallisempaan, jos omassa kohteessa ilmenisi jokin kriisitilanne. Matkakohteen vaihto riippuu kuitenkin paljon kriisin vakavuudesta ja suuruudesta. Nuoret matkailijat etsivät matkakohteen turvallisuudesta tietoja eniten uutisista, minkä takia medialla on suuri vaikutus nuorten matkustuskäyttäytymiseen.
Työn teoriaosuus koostuu kriisi-termin määrittelemisestä ja matkailualan kriiseistä painottuen terrorismiin, luonnonkatastrofeihin sekä terveyskriiseihin. Lisäksi teoriaosassa käsitellään kriisien vaikutusta matkailijoiden matkustuskäyttäytymiseen.
Tutkimusmetodiksi valittiin kvantitatiivinen kyselytutkimus nuorille matkaajille. Tutkimus toteutettiin Internet-kyselyllä. Kohderyhmä, nuoret matkaajat iältään 18 - 28 -vuotiaat, tavoitettiin sosiaalisen verkon Facebookin kautta. Kysely koostui kymmenestä kysymyksestä sisältäen sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tulos oli, että nuoret matkailijat eivät ole kovin huolissaan matkailualan suurista kriiseistä. Pandemiat herättivät eniten huolenaihetta, vaikka ne ovat ennalta tiedossa ja helpoiten itse estettävissä. Miehet eivät huolehdi kriiseistä yhtä paljon kuin naiset. Kuitenkin monet vaihtaisivat matkakohteensa turvallisempaan, jos omassa kohteessa ilmenisi jokin kriisitilanne. Matkakohteen vaihto riippuu kuitenkin paljon kriisin vakavuudesta ja suuruudesta. Nuoret matkailijat etsivät matkakohteen turvallisuudesta tietoja eniten uutisista, minkä takia medialla on suuri vaikutus nuorten matkustuskäyttäytymiseen.