Lentoliikenteen kriisit ja kriisinhallinta : Case: Finavia Oyj ja Finnair Oyj
Halinen, Katja; Hokkanen, Jonna (2011)
Halinen, Katja
Hokkanen, Jonna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082412677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082412677
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella lentoliikenteen kriisejä ja niiden hallintaa. Tavoitteena oli selvittää; minkälaisia kriisitilanteita lentoliikennetoimiala on kohdannut 2000 – luvulla ja kuinka näitä tilanteita on hallittu. Tutkielman avulla saatiin hyödyllistä tietoa kriisiherkästä toimialasta, jossa turvallisuudella on korostunut asema.
Teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen lentoliikennetoimialasta ja sen turvallisuudesta sekä kriiseistä ja kriisinhallinnasta. Näiden lisäksi opinnäytetyön yritysesittelyissä on käytetty tutkimuskohteena olevien yritysten vuosikertomuksia.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tarkasteltiin kahta suomalaista ilmailualalla toimivaa yritystä: Finavia Oyj ja Finnair Oyj. Selvitys toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastattelulomakkeen kysymykset pohjautuivat tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen. Tietoa saatiin haastattelemalla tapaustutkimusyritysten henkilöstön jäseniä.
Tutkimustulokset osoittivat, että lentoliikenteeseen eniten vaikuttaneet kriisit 2000 – luvulla aiheutuivat luonnosta, tartuntataudeista sekä taloudellisesta taantumasta heikentäen ilmailualan yritysten toimintaa. Näitä kriisejä olivat esimerkiksi tuhkapilvi Islannissa ja SARS -virus. Edellä mainittujen kriisien lisäksi vuosituhannen alussa Yhdysvalloissa tapahtuneet WTC -iskut vaikuttivat merkittävästi maailman talouteen ja lentoliikenteeseen.
Tulokset paljastivat myös konsernien varautuneen mahdollisiin kriiseihin huolella erilaisten toimintasuunnitelmien avulla. Nämä suunnitelmat pohjautuvat osittain ilmailuviranomaisten tarkkoihin määräyksiin ja lainsäädäntöön.
Yhteenvetona voidaan todeta ilmailualan olevan erittäin herkkä kausittaisille muutoksille ja erilaisille riskitekijöille. Vaikka kaikkeen pyritään varautumaan ennalta lentoliikennetoimialalla, on mahdotonta sanoa kuinka kriisi lopulta tulee vaikuttamaan yrityksen toimintaan. Toimialan voidaan sanoa olevan koko ajan yhtä poikkeustilannetta.
Teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen lentoliikennetoimialasta ja sen turvallisuudesta sekä kriiseistä ja kriisinhallinnasta. Näiden lisäksi opinnäytetyön yritysesittelyissä on käytetty tutkimuskohteena olevien yritysten vuosikertomuksia.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tarkasteltiin kahta suomalaista ilmailualalla toimivaa yritystä: Finavia Oyj ja Finnair Oyj. Selvitys toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastattelulomakkeen kysymykset pohjautuivat tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen. Tietoa saatiin haastattelemalla tapaustutkimusyritysten henkilöstön jäseniä.
Tutkimustulokset osoittivat, että lentoliikenteeseen eniten vaikuttaneet kriisit 2000 – luvulla aiheutuivat luonnosta, tartuntataudeista sekä taloudellisesta taantumasta heikentäen ilmailualan yritysten toimintaa. Näitä kriisejä olivat esimerkiksi tuhkapilvi Islannissa ja SARS -virus. Edellä mainittujen kriisien lisäksi vuosituhannen alussa Yhdysvalloissa tapahtuneet WTC -iskut vaikuttivat merkittävästi maailman talouteen ja lentoliikenteeseen.
Tulokset paljastivat myös konsernien varautuneen mahdollisiin kriiseihin huolella erilaisten toimintasuunnitelmien avulla. Nämä suunnitelmat pohjautuvat osittain ilmailuviranomaisten tarkkoihin määräyksiin ja lainsäädäntöön.
Yhteenvetona voidaan todeta ilmailualan olevan erittäin herkkä kausittaisille muutoksille ja erilaisille riskitekijöille. Vaikka kaikkeen pyritään varautumaan ennalta lentoliikennetoimialalla, on mahdotonta sanoa kuinka kriisi lopulta tulee vaikuttamaan yrityksen toimintaan. Toimialan voidaan sanoa olevan koko ajan yhtä poikkeustilannetta.