”Apua jaksamaan haastavassa työssä” : AVEKKI-toimintatapamalli työntekijöiden kokemana Vaalialan kuntoutuskeskuksen lastenyksiköissä.
Ylönen, Mari (2011)
Ylönen, Mari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092813304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092813304
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Vaalijalan kuntoutuskeskuksen eräissä lastenyksiköissä työskentelevien työntekijöiden kokemuksia AVEKKI-toimintatapamallista osana työtä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten AVEKKI-toimintatapamalli on muuttanut henkilökunnan työtä ja kuinka se toteutuu kasvatuksellisen kuntoutuksen ohella. Lisäksi haluttiin selvittää kuinka AVEKKI-toimintatapamallia halutaan kehittää.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kahden lastenosaston ja opetusryhmän henkilökunnalta helmi-maaliskuussa 2011. Aineistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake. Tutkimukseen osallistui 20 työntekijää. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan työntekijät kokivat saavansa uusia valmiuksia sekä keinoja ennaltaehkäistä, kohdata ja selvittää haastavia tilanteita yhteistyön avulla. Työntekijät kokivat AVEKKI-toimintatapamallin vahvistaneen myönteisiä kasvatuskäytäntöjä. Tärkeäksi koettiin yhteistyön vahvistamisen lapsen eri kasvatusympäristöjen välille ja opittujen asioiden ylläpitämistä ja kehittämistä tulevaisuudessa.
Tutkimuksen perusteella AVEKKI-toimintatapamalli koetaan hyödylliseksi mutta sen sisäistäminen on haastavaa. Tarve ylläpitokoulutuksille on ilmeinen. Malli antaa mahdollisuuden ammatilliseen kasvuun, mikä riippuu työntekijästä itsestään. Yhteistyön avulla voidaan tukea työntekijän ammatillista kasvua sekä antaa henkistä tukea, mikä heijastuu lapsen hyvinvointiin sekä kehitykseen edistävästi.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin kahden lastenosaston ja opetusryhmän henkilökunnalta helmi-maaliskuussa 2011. Aineistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake. Tutkimukseen osallistui 20 työntekijää. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan työntekijät kokivat saavansa uusia valmiuksia sekä keinoja ennaltaehkäistä, kohdata ja selvittää haastavia tilanteita yhteistyön avulla. Työntekijät kokivat AVEKKI-toimintatapamallin vahvistaneen myönteisiä kasvatuskäytäntöjä. Tärkeäksi koettiin yhteistyön vahvistamisen lapsen eri kasvatusympäristöjen välille ja opittujen asioiden ylläpitämistä ja kehittämistä tulevaisuudessa.
Tutkimuksen perusteella AVEKKI-toimintatapamalli koetaan hyödylliseksi mutta sen sisäistäminen on haastavaa. Tarve ylläpitokoulutuksille on ilmeinen. Malli antaa mahdollisuuden ammatilliseen kasvuun, mikä riippuu työntekijästä itsestään. Yhteistyön avulla voidaan tukea työntekijän ammatillista kasvua sekä antaa henkistä tukea, mikä heijastuu lapsen hyvinvointiin sekä kehitykseen edistävästi.