Kehitysmahdollisuudet Tapiolan T-hetken tapahtumissa
Ritanen, Anu (2009)
Ritanen, Anu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223107
Tiivistelmä
Tämän toimeksiantona tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Tapiolan T-hetken tapahtumia ja niiden kehittämistä. T-hetki on uudenlainen ja Suomessa ennennäkemätön finanssialan palvelupiste Helsingin keskustassa, jossa asiakas voi tutustua Tapiolan palveluihin, lukea kirjoja ja lehtiä sekä nauttia kahvilapalveluista. Maksuttomat tapahtumat ovat oleellinen osa T-hetken toimintaa. T-hetki tarjoaa asiakkailleen tavan oivaltaa, mitkä asiat heillä pitäisi olla kunnossa. Työn tavoitteena on kartoittaa niin tämänhetkisiä T-hetken tapahtumia kuin pohtia, miten tapahtumia voitaisiin kehittää potentiaalisen asiakaskunnan kiinnostuksen mukaisiksi.
Työn teoria koostuu Tapiolan ja itse T-hetken toiminnan selkeyttämisestä sekä tapahtuman järjestämiseen liittyvästä teoriasta: suunnittelu, toteutus ja jälkimarkkinointi. Työn tavoitteisiin pääsemiseksi tehtiin kaksi kvantitatiivista tutkimusta. Suppea tutkimus kartoitti tämän hetkisten kävijöiden mielipiteitä vuoden 2009 tammi-helmikuun tapahtumissa. Vastauksia saatiin 42. Työn päätutkimuksella haluttiin selvittää, millaisia tapahtumien tulisi olla, jotta ihmiset kiinnostuisivat T-hetken tapahtumista. Päätutkimukseen empiirinen aineisto kerättiin helmikuun (2009) aikana Helsinki-Vantaa-Espoo-akselin suurimmista kauppakeskuksista. Vastauksia saatiin 110. Molempien tutkimusten tulokset analysoitiin käyttämällä SPSS-ohjelmistoa.
Suppean tutkimuksen mukaan T-hetkessä kävijöistä suurin osa oli Helsingissä asuvat keski-ikäiset naiset. Useimmat tulivat yksin tapahtumaan, ja saivat tiedon siitä sanoma- tai aikakausilehdistä. Kävijät olivat kokonaisuudessa tyytyväisiä T-hetken tapahtumiin; kehitystoiveet koskivat tilaa. Päätutkimukseen osallistuneista suurin ryhmä oli 25–44-vuotiaat naiset. Tulosten mukaan useimmat pitivät kulttuuria ja hyvinvointia tärkeänä elämässään. Tutkimuksessa kartoitettiin mahdollisia kulttuurillisia tapahtumatyyppejä: suosituimpana olivat elokuvat ja musiikkitapahtumat. T-hetken tapahtumatarjontaan sopivia teemaluentoja kohtaan ei kiinnostus eikä maksuvalmius ollut niinkään suuri. Useimmat kertoivat käyvänsä tapahtumissa ystävänsä kanssa, ja tietoa he saivat lehdistä ja Internetistä.
Tutkimuksissa nähtiin tulevissakin tapahtumissa naisten potentiaali: koska T-hetki on toimintansa alussa, kannattaa heihin panostaa, ja esimerkiksi parialennuksilla houkutella heidän ystävänsä ja puolisonsa mukaan. Koska nuoriso ei tutkimuksien perusteella ole vielä T-hetkeä löytänyt, olisi markkinoinnissa tuotava Tapiola hyvinvoinnista huolehtivana tahona esille. Vanhemmalle väestölle mainostus Helsingin Sanomissa olisi kannattavaa jatkaa. Maksullisuutta ei tällä hetkellä tutkimusten mukaan kannata edes miettiä. Suositeltavaa olisi, että T-hetkessä järjestettävät tapahtumat olisivat huumorilla maustettuja, mutta asiapitoisia tilaisuuksia.
Työn teoria koostuu Tapiolan ja itse T-hetken toiminnan selkeyttämisestä sekä tapahtuman järjestämiseen liittyvästä teoriasta: suunnittelu, toteutus ja jälkimarkkinointi. Työn tavoitteisiin pääsemiseksi tehtiin kaksi kvantitatiivista tutkimusta. Suppea tutkimus kartoitti tämän hetkisten kävijöiden mielipiteitä vuoden 2009 tammi-helmikuun tapahtumissa. Vastauksia saatiin 42. Työn päätutkimuksella haluttiin selvittää, millaisia tapahtumien tulisi olla, jotta ihmiset kiinnostuisivat T-hetken tapahtumista. Päätutkimukseen empiirinen aineisto kerättiin helmikuun (2009) aikana Helsinki-Vantaa-Espoo-akselin suurimmista kauppakeskuksista. Vastauksia saatiin 110. Molempien tutkimusten tulokset analysoitiin käyttämällä SPSS-ohjelmistoa.
Suppean tutkimuksen mukaan T-hetkessä kävijöistä suurin osa oli Helsingissä asuvat keski-ikäiset naiset. Useimmat tulivat yksin tapahtumaan, ja saivat tiedon siitä sanoma- tai aikakausilehdistä. Kävijät olivat kokonaisuudessa tyytyväisiä T-hetken tapahtumiin; kehitystoiveet koskivat tilaa. Päätutkimukseen osallistuneista suurin ryhmä oli 25–44-vuotiaat naiset. Tulosten mukaan useimmat pitivät kulttuuria ja hyvinvointia tärkeänä elämässään. Tutkimuksessa kartoitettiin mahdollisia kulttuurillisia tapahtumatyyppejä: suosituimpana olivat elokuvat ja musiikkitapahtumat. T-hetken tapahtumatarjontaan sopivia teemaluentoja kohtaan ei kiinnostus eikä maksuvalmius ollut niinkään suuri. Useimmat kertoivat käyvänsä tapahtumissa ystävänsä kanssa, ja tietoa he saivat lehdistä ja Internetistä.
Tutkimuksissa nähtiin tulevissakin tapahtumissa naisten potentiaali: koska T-hetki on toimintansa alussa, kannattaa heihin panostaa, ja esimerkiksi parialennuksilla houkutella heidän ystävänsä ja puolisonsa mukaan. Koska nuoriso ei tutkimuksien perusteella ole vielä T-hetkeä löytänyt, olisi markkinoinnissa tuotava Tapiola hyvinvoinnista huolehtivana tahona esille. Vanhemmalle väestölle mainostus Helsingin Sanomissa olisi kannattavaa jatkaa. Maksullisuutta ei tällä hetkellä tutkimusten mukaan kannata edes miettiä. Suositeltavaa olisi, että T-hetkessä järjestettävät tapahtumat olisivat huumorilla maustettuja, mutta asiapitoisia tilaisuuksia.