Laadukas EKG leikki-ikäiseltä : Koulutusmateriaali laboratoriohenkilöstölle
Tiitinen, Jenni; Laitinen, Anniina (2011)
Tiitinen, Jenni
Laitinen, Anniina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110714292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110714292
Tiivistelmä
Epäiltäessä lapsen sydänsairautta, häneltä otetaan yleensä ensimmäisenä sydänfilmi eli EKG (elektrogardiokafia). Tutkimustilanne voi olla hoitajalle haastava, koska usein lapset pelkäävät tutkimuksia. Hoitaja voi omalla käytöksellään ja toimintatavoillaan helpottaa tutkimustilannetta huomattavasti. Hoitajan ystävällinen ja lempeä asenne lasta kohtaan, auttaa tutkimuksen sujuvuudessa sekä mahdollistaa onnistuneen lopputuloksen. Myös lapsen hyvä valmistaminen tutkimukseen on merkittävässä asemassa tutkimusta tehtäessä. Lapsen valmistaminen tutkimukseen on tehtävä hänen ymmärrystasonsa mukaisesti.
Lapsen kokema sairaalapelko on huomioitava tutkimustilanteessa. Lapselle pelot ovat todellisia, joten niitä ei saa ohittaa, eikä lasta saa jättää yksin pelkojen kanssa. Pelkoja voidaan lievittää erilaisin keinoin, kuten leikkien, lelujen ja musiikin avulla. Leikki on lapselle luontaista toimintaa ja sen avulla lapsi voi käsitellä vaikeitakin asioita. Lelut toimivat hyvinä lohdukkeina, kun lapsi pelkää. Musiikilla on rauhoittava vaikutus, se suojaa tukahduttavalta tunteelta ja auttaa pelon hallinnassa.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin koulutus laadukkaan EKG:n (elektrokardiografia) ottamisesta leikki-ikäiseltä. Koulutus pidettiin Itä-Suomen liikelaitoskuntayhtymän (ISLAB) laboratoriohoitajille ja bioanalyytikoille sekä Kuopion yliopistollisen sairaalan kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen osaston bioanalyytikoille ja sairaanhoitajille. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa hoitajille uusia keinoja leikki-ikäisen EKG:n ottamiseen, joita hyödyntäen he voivat lievittää lapsen tutkimukseen kohdistuvaa pelkoa ja täten saavat otettua lapsista laadukkaita sydänfilmejä.
Opinnäytetyön keskeisiä osa-alueita ovat lapsi tutkimuksessa ja EKG, joiden pohjalta koulutusmateriaali on tehty. Kerätty tieto koottiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla loogiseksi kokonaisuudeksi. Koulutusmateriaali toteutettiin Mikrosoft PowerPoint-esityksenä. Koulutusmateriaalia voidaan hyödyntää jatkossa KYS:ssa ja ISLAB:ssa.
Lapsen kokema sairaalapelko on huomioitava tutkimustilanteessa. Lapselle pelot ovat todellisia, joten niitä ei saa ohittaa, eikä lasta saa jättää yksin pelkojen kanssa. Pelkoja voidaan lievittää erilaisin keinoin, kuten leikkien, lelujen ja musiikin avulla. Leikki on lapselle luontaista toimintaa ja sen avulla lapsi voi käsitellä vaikeitakin asioita. Lelut toimivat hyvinä lohdukkeina, kun lapsi pelkää. Musiikilla on rauhoittava vaikutus, se suojaa tukahduttavalta tunteelta ja auttaa pelon hallinnassa.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin koulutus laadukkaan EKG:n (elektrokardiografia) ottamisesta leikki-ikäiseltä. Koulutus pidettiin Itä-Suomen liikelaitoskuntayhtymän (ISLAB) laboratoriohoitajille ja bioanalyytikoille sekä Kuopion yliopistollisen sairaalan kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen osaston bioanalyytikoille ja sairaanhoitajille. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa hoitajille uusia keinoja leikki-ikäisen EKG:n ottamiseen, joita hyödyntäen he voivat lievittää lapsen tutkimukseen kohdistuvaa pelkoa ja täten saavat otettua lapsista laadukkaita sydänfilmejä.
Opinnäytetyön keskeisiä osa-alueita ovat lapsi tutkimuksessa ja EKG, joiden pohjalta koulutusmateriaali on tehty. Kerätty tieto koottiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla loogiseksi kokonaisuudeksi. Koulutusmateriaali toteutettiin Mikrosoft PowerPoint-esityksenä. Koulutusmateriaalia voidaan hyödyntää jatkossa KYS:ssa ja ISLAB:ssa.