Varokepohja-automaatiolinjan modernisointi
Nurminen, Sami (2011)
Nurminen, Sami
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110714308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110714308
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli Mikemet oy:n varokepohja 218 automaatiolinjan modernisointia. Tarkoituksena oli kehittää kierteitys- ja taivutussolua ja huoltaa se perusteellisesti. Lisäksi tavoitteena oli dokumentoida ja saada se vastaamaan tämän päivän vaatimuksia. Ongelmana oli muun muassa se, että koneesta ei ollut minkäänlaista aiempaa dokumentointia koneen valmistuksen ajoilta.
Projektin luonne vaihteli pitkään kun suunniteltiin kuinka solua olisi voinut kehittää paremmaksi. Työn alussa aloin hahmottamaan 3D-layoutin avulla uutta solua ja paineilmajärjestelmä piti dokumentoida ja kuvata, jotta kone voitaisiin purkaa ja kasata uudestaan. Projektin aikana tutustuin koneturvallisuus määräyksiin ja standardeihin. Projektin aikana tein koneelle myös alustavan turvallisuusanalyysin, joten opinnäytetyö käsittelee myös koneiden turvallisuutta olennaisesti.
Projektin edetessä päädyttiin uusimaan ja huoltamaan entiset komponentit ja monista kehittämishankkeista luovuttiin. Korjaaminen oli kustannustehokkain ratkaisu, koska koneen tuotantokapasiteetti oli jo ennestään riittävä. Koneesta suunniteltiin varmempitoimisempi, että se voisi toimia tietyn aikaa itsenäisesti. Lisäksi koneen turvallisuutta suunniteltiin paremmaksi.
Projektin luonne vaihteli pitkään kun suunniteltiin kuinka solua olisi voinut kehittää paremmaksi. Työn alussa aloin hahmottamaan 3D-layoutin avulla uutta solua ja paineilmajärjestelmä piti dokumentoida ja kuvata, jotta kone voitaisiin purkaa ja kasata uudestaan. Projektin aikana tutustuin koneturvallisuus määräyksiin ja standardeihin. Projektin aikana tein koneelle myös alustavan turvallisuusanalyysin, joten opinnäytetyö käsittelee myös koneiden turvallisuutta olennaisesti.
Projektin edetessä päädyttiin uusimaan ja huoltamaan entiset komponentit ja monista kehittämishankkeista luovuttiin. Korjaaminen oli kustannustehokkain ratkaisu, koska koneen tuotantokapasiteetti oli jo ennestään riittävä. Koneesta suunniteltiin varmempitoimisempi, että se voisi toimia tietyn aikaa itsenäisesti. Lisäksi koneen turvallisuutta suunniteltiin paremmaksi.