Kahvila-alan kilpailija-analyysi Kokkolassa
Kuorikoski, Emma (2011)
Kuorikoski, Emma
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315308
Tiivistelmä
SEINÄJOEN AMMATTIKORKEAKOULU
Opinnäytetyön tiivistelmä
Koulutusyksikkö: Liiketalouden, yrittäjyyden ja ravitsemisalan yksikkö
Koulutusohjelma: Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tekijä: Emma Kuorikoski
Työn nimi: Kahvila-alan kilpailija-analyysi Kokkolassa
Ohjaaja: Tuija Pitkäkoski
Vuosi: 2011 Sivumäärä: 49 Liitteiden lukumäärä: 3
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kahviloiden kilpailua Kokkolan seudulla ja paikallisten ihmisten arvostusta erilaisia kahvilapalveluja kohtaan. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, minkätyyppistä kahvilaa potentiaaliset asiakkaat mahdollisesti haluavat.
Opinnäytetyössä on selvitetty ensin teoreettista pohjaa kilpailusta markkinoilla, ihmisten arvoista ja hyvän palvelun merkityksestä. Kahviloita analysoitiin paikan päällä havainnoinnin avulla. Havainnointiin valittiin viisi Kokkolan keskustan kahvilaa. Havainnoinnin avulla selvitettiin, minkälaisia tuotteita ja palveluita kahviloilla on, minkälainen asiakaskunta kilpailijoilla on ja minkälainen on yrityksen ilme. Havainnointi suoritettiin kesän 2011 aikana.
Opinnäytetyön teemahaastattelu oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen ja se suoritettiin syksyllä 2011. Mielipidekartoituksessa käytettiin satunnaisotantaa ja haastateltavia pyydettiin kuvailemaan parhaimpia kahvilakokemuksia ja minkälaisessa kahvilassa mieluiten kävisivät. Lisäksi haastateltavia on pyydetty seitsemästä erilaisesta kahvilakuvasta valitsemaan ja perustelemaan mieleisensä. Yhteensä kolmea ihmistä teemahaastateltiin.
Kokkolan keskustan kahviloihin tehdyn piilohavainnoinnin perusteella voidaan todeta että kahvilat toimivat samoilla liikeideoilla. Kahvilat eivät eroa toisistaan palvelun tai tarjonnan suhteen vaan eroavat lähinnä sisustukseltaan ja tyyliltään.
Mielipidekartoituksen keskeisimmistä tuloksista selvisi, että kahvilalta halutaan avaraa tilaa, itsetehtyjä tuotteita ja jotakin millä se erottautuisi parhaaksi kahvilaksi. Lisäksi kahvilassa täytyy olla kotoisa ja rento tunnelma. Myös sohvaryhmiä ja hyvää musiikkia toivottaisiin kahvilaan enemmän, jotta rento tunnelma toteutuisi.
Opinnäytetyön tiivistelmä
Koulutusyksikkö: Liiketalouden, yrittäjyyden ja ravitsemisalan yksikkö
Koulutusohjelma: Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tekijä: Emma Kuorikoski
Työn nimi: Kahvila-alan kilpailija-analyysi Kokkolassa
Ohjaaja: Tuija Pitkäkoski
Vuosi: 2011 Sivumäärä: 49 Liitteiden lukumäärä: 3
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kahviloiden kilpailua Kokkolan seudulla ja paikallisten ihmisten arvostusta erilaisia kahvilapalveluja kohtaan. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, minkätyyppistä kahvilaa potentiaaliset asiakkaat mahdollisesti haluavat.
Opinnäytetyössä on selvitetty ensin teoreettista pohjaa kilpailusta markkinoilla, ihmisten arvoista ja hyvän palvelun merkityksestä. Kahviloita analysoitiin paikan päällä havainnoinnin avulla. Havainnointiin valittiin viisi Kokkolan keskustan kahvilaa. Havainnoinnin avulla selvitettiin, minkälaisia tuotteita ja palveluita kahviloilla on, minkälainen asiakaskunta kilpailijoilla on ja minkälainen on yrityksen ilme. Havainnointi suoritettiin kesän 2011 aikana.
Opinnäytetyön teemahaastattelu oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen ja se suoritettiin syksyllä 2011. Mielipidekartoituksessa käytettiin satunnaisotantaa ja haastateltavia pyydettiin kuvailemaan parhaimpia kahvilakokemuksia ja minkälaisessa kahvilassa mieluiten kävisivät. Lisäksi haastateltavia on pyydetty seitsemästä erilaisesta kahvilakuvasta valitsemaan ja perustelemaan mieleisensä. Yhteensä kolmea ihmistä teemahaastateltiin.
Kokkolan keskustan kahviloihin tehdyn piilohavainnoinnin perusteella voidaan todeta että kahvilat toimivat samoilla liikeideoilla. Kahvilat eivät eroa toisistaan palvelun tai tarjonnan suhteen vaan eroavat lähinnä sisustukseltaan ja tyyliltään.
Mielipidekartoituksen keskeisimmistä tuloksista selvisi, että kahvilalta halutaan avaraa tilaa, itsetehtyjä tuotteita ja jotakin millä se erottautuisi parhaaksi kahvilaksi. Lisäksi kahvilassa täytyy olla kotoisa ja rento tunnelma. Myös sohvaryhmiä ja hyvää musiikkia toivottaisiin kahvilaan enemmän, jotta rento tunnelma toteutuisi.