Tunteet pelissä ja leikissä : Kasvattajien kokemuksia toiminnallisesta tunnekasvatuksesta päiväkodissa
Paunonen, Tiina (2011)
Paunonen, Tiina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515560
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään kuinka toiminnallisuutta voidaan hyödyntää tunnekasvatuksessa sekä kuvataan kasvattajien kokemuksia toiminnallisten menetelmien soveltamisesta tunnekasvatukseen. Opinnäytetyössä kuvataan kasvattajien kokemuksia 3-5-vuotiaille lapsille suunnatusta tunnekasvatusprojektista. Projekti perustui Askeleittain –ohjelmaan sekä muiden toiminnallisten menetelmien hyödyntämiseen osana tunnekasvatusta.
Opinnäytetyön teoreettisissa lähtökohdissa on hyödynnetty sosioemotionaalisen oppimisen käsitettä. Lapsi oppii leikin kautta ja päiväkodissa toiminta perustuu leikkiin. Toiminnalliset menetelmät ovat toimintaa, jossa hyödynnetään kuvia, liikettä ja ääntä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyössä kerättiin aineistoa teemahaastatteluilla ja havainnoimalla. Tutkimus toteutettiin eräässä eteläsuomalaisessa päiväkodissa. Analysoin aineiston aineistolähtöisellä sisällön analyysillä, teemoittamalla.
Aineiston mukaan toiminnallisien menetelmien soveltaminen tunnekasvatukseen tukee arjen tunnekasvatusta. Kasvattajien mielestä projektiluontoinen tunnetaitojen kehittäminen on tehokasta. Toiminnallisen tunnekasvatuksen vaikutukset näkyvät ja kuuluvat lasten omissa leikeissä. Leikkien ja erilaisten harjoitusten kautta tunteisiin tutustuminen ylläpitää lasten innokkuutta ja mielenkiintoa aiheeseen. Kasvattajat tuntuivat olevan vailla konkreettisia keinoja erilaisiin tunnetaitojen toiminnallisen opettamisen vaihtoehtoihin ja malleihin.
Opinnäytetyön teoreettisissa lähtökohdissa on hyödynnetty sosioemotionaalisen oppimisen käsitettä. Lapsi oppii leikin kautta ja päiväkodissa toiminta perustuu leikkiin. Toiminnalliset menetelmät ovat toimintaa, jossa hyödynnetään kuvia, liikettä ja ääntä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyössä kerättiin aineistoa teemahaastatteluilla ja havainnoimalla. Tutkimus toteutettiin eräässä eteläsuomalaisessa päiväkodissa. Analysoin aineiston aineistolähtöisellä sisällön analyysillä, teemoittamalla.
Aineiston mukaan toiminnallisien menetelmien soveltaminen tunnekasvatukseen tukee arjen tunnekasvatusta. Kasvattajien mielestä projektiluontoinen tunnetaitojen kehittäminen on tehokasta. Toiminnallisen tunnekasvatuksen vaikutukset näkyvät ja kuuluvat lasten omissa leikeissä. Leikkien ja erilaisten harjoitusten kautta tunteisiin tutustuminen ylläpitää lasten innokkuutta ja mielenkiintoa aiheeseen. Kasvattajat tuntuivat olevan vailla konkreettisia keinoja erilaisiin tunnetaitojen toiminnallisen opettamisen vaihtoehtoihin ja malleihin.