Oppilaan oikeudet ja opetushenkilöstön lomautus peruskoulussa
Niemi, Jenni (2010)
Niemi, Jenni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916166
Tiivistelmä
Perusopetusta voi järjestää kolme tahoa, joita ovat kunnat, yksityinen organisaatio ja valtio. Opetuksen järjestäjästä riippuu opettajan palvelussuhde ja tästä lainsäädäntö, jota tulkitaan opetushenkilöstöä lomautettaessa. Joissakin kunnissa on taantuman aikana päätetty säästää henkilöstökuluissa. Säästöjä on haettu lomauttamalla koko henkilöstö mukaan lukien myös opettajat. Perusopetuslain mukaan opetuksen tavoitteena on turvata riittävä yhdenvertaisuus koulutuksessa koko maan alueella. Perusopetuslain seitsemännessä luvussa säädetään niin oppivelvollisuudesta kuin myös oppilaiden oikeuksista. Tämän työn kannalta keskeisimmät oikeudet ovat oikeus turvalliseen oppimisympäristöön ja oikeus opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen jokaisena työpäivänä. Opettajien lomautus on säästökeinona sinänsä laillinen toimenpide, kuten hallinto-oikeus on käsittelemissään tapauksissa usein todennut. Hallinto-oikeuden toimivalta oikeuttaa kuitenkin vain lomautusten laillisuusvalvontaan. Aluehallintovirasto on koulutusta valvova viranomainen, joka voi kantelun perusteella selvittää ja ottaa kantaa tapahtuneen laillisuuteen. Tässä opinnäytetyössä esitellään lyhemmin kaksi hallinto-oikeudessa käsiteltyä tapausta. Tarkemmin käsitellään aluehallintovirastolle eli silloiselle lääninhallitukselle tehtyä hallintokantelua. Lääninhallituksen ratkaisussa todettiin opetushenkilöstön lomautusten loukanneen oppilaiden oikeuksia. Moni lasten ja nuorten etua ajava taho on vedonnut kuntapäättäjiin, jotta taloudellisesti heikkoina aikoinakaan ei leikattaisi lapsilta. Opettajien ammattijärjestö on ajanut jopa lakimuutosta, jolla opettajien lomautuksen kiellettäisiin.