Opaslehtinen vanhemmille 3 – 6-vuotiaiden lasten liikunnan edistämiseksi
Hyyppä, Mervi (2011)
Hyyppä, Mervi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116681
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli 3 – 6-vuotiaiden lasten liikunnan edistäminen. Työn tarkoituksena oli tuottaa opaslehtinen neuvolan asiakkaina oleville perheille lasten liikunnan edistämiseksi. Opaslehtisen avulla perhe saa tietoa liikunnan merkityksestä lapsen kehitykselle sekä ohjausta ja neuvontaa 3 – 6-vuotiaiden liikunnan lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsitellään liikunnan merkitystä lapsen kasvuun ja kehitykseen sekä lapsen liikunnan erityispiirteitä. Tämän lisäksi kuvataan opaslehtisen tuotekehitysprosessin eri vaiheita. Opaslehtisen tuotekehitysprosessi käynnistyi vuonna 2009 voimaan tulleen neuvolatoimintaa koskevan valtioneuvoston asetuksen pohjalta, jossa yhtenä ohjauksen ja neuvonnan osana on liikunta.
Opaslehtinen sisältää tietoa liikunnan merkityksestä lapsen kasvuun ja kehitykseen. Sen pääteemoina ovat liikunnan merkitys 3 – 6-vuotiaan lapsen kehitykselle sekä lapsen liikunnan erityispiirteet. Opaslehtisessä liikunnan merkitys tulee esille liikunnan yhteydellä fyysiseen, motoriseen, psyykkiseen sekä sosiaaliseen ja kognitiiviseen kehitykseen. Toisen pääteeman alla on lapsen liikunnan erityispiirteitä, kuten leikinomaisuus, lapsen liikunnalliset mieltymykset ja valtakunnallinen liikuntasuositus leikki-ikäiselle.
Terveydenhoitajat voivat hyödyntää opaslehtistä käyttämällä sitä pohjana liikuntaa koskevassa ohjauksessa ja neuvonnassa lasten neuvolakäynneillä. Opaslehtistä voi käyttää myös keskustelun avaajana liikuntatottumuksista tai liikunnan merkityksestä keskustellessa. Työn tuotosta voivat hyödyntää myös terveydenhoitoalan opiskelijat harjoittelun aikana alkaessaan itsenäiseen työskentelyyn, jolloin opaslehtinen voi olla runkona ohjauksessa ja neuvonnassa.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsitellään liikunnan merkitystä lapsen kasvuun ja kehitykseen sekä lapsen liikunnan erityispiirteitä. Tämän lisäksi kuvataan opaslehtisen tuotekehitysprosessin eri vaiheita. Opaslehtisen tuotekehitysprosessi käynnistyi vuonna 2009 voimaan tulleen neuvolatoimintaa koskevan valtioneuvoston asetuksen pohjalta, jossa yhtenä ohjauksen ja neuvonnan osana on liikunta.
Opaslehtinen sisältää tietoa liikunnan merkityksestä lapsen kasvuun ja kehitykseen. Sen pääteemoina ovat liikunnan merkitys 3 – 6-vuotiaan lapsen kehitykselle sekä lapsen liikunnan erityispiirteet. Opaslehtisessä liikunnan merkitys tulee esille liikunnan yhteydellä fyysiseen, motoriseen, psyykkiseen sekä sosiaaliseen ja kognitiiviseen kehitykseen. Toisen pääteeman alla on lapsen liikunnan erityispiirteitä, kuten leikinomaisuus, lapsen liikunnalliset mieltymykset ja valtakunnallinen liikuntasuositus leikki-ikäiselle.
Terveydenhoitajat voivat hyödyntää opaslehtistä käyttämällä sitä pohjana liikuntaa koskevassa ohjauksessa ja neuvonnassa lasten neuvolakäynneillä. Opaslehtistä voi käyttää myös keskustelun avaajana liikuntatottumuksista tai liikunnan merkityksestä keskustellessa. Työn tuotosta voivat hyödyntää myös terveydenhoitoalan opiskelijat harjoittelun aikana alkaessaan itsenäiseen työskentelyyn, jolloin opaslehtinen voi olla runkona ohjauksessa ja neuvonnassa.