Kulkekaamme yhdessä eteenpäin! : Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia käytännön harjoittelujaksoilla
Juotasniemi, Tuula (2011)
Juotasniemi, Tuula
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116814
Tiivistelmä
Juotasniemi, Tuula. 2011. Kulkekaamme yhdessä eteenpäin! Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia käytännön harjoittelujaksoilla. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Julkishallinto. Sivuja 53. Liitteet 1 – 7.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kuvata, mitä opiskelijan onnistunut työharjoitteluprosessi sisältää ja miten opiskelija on kokenut itse työharjoittelun. Tutkimukseni kohderyhmänä oli Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun kansainvälinen ryhmä T/A08KA. Teoreettinen viitekehykseni muodostui ammattikorkeakoululaista ja – asetuksesta, opiskelijan harjoitteluun liittyvistä tutkimuksista, opinnäytetöistä ja kirjallisuudesta sekä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun vuoden 2008 – 2009 opetussuunnitelmasta. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Aineisto muodostui opiskelijoiden sähköpostitse lähetetystä lomakekyselyvastauksista ja opiskelijoiden harjoitteluiden raportoinneista, työnantajien haastatteluista ja keskustelusta kuraattorin kanssa.
Tutkimukseni päätulokseksi muodostui, että opiskelijat haluavat saada perehdytystä ennen harjoitteluun menoa, ohjausta ja arviointia harjoittelun aikana. Opiskelijoilla ei ollut käsitystä harjoitteluprosessin kokonaissisällöstä ja opiskelijan oikeuksista harjoittelujaksolla. Opiskelijat kokivat harjoittelun lisäävän motivaatiota opiskeluun ja mah-dollisuuden saada tulevaisuudessa työtä. Tutkimusryhmäni opiskelijoilla ei ollut ammattikorkeakouluopiskelun aikana harjoittelun keskeytyksiä.
Työharjoittelun onnistumiseen sisältyy hyvä valmentautuminen, harjoittelupaikassa on nimetty työnohjaaja, tavoitteiden asettaminen, itse ohjaus ja arviointi, palautteen saaminen, hyvä kohtelu ja hyvä työpaikan ilmapiiri. Suosittelen Kemi-Tornion ammattikorkeakoulua suunnittelemaan tai kehittämään harjoittelun prosessia kaavioiden, esitteiden, harjoittelusopimuksen ja arviointilomakkeiden muodossa.
______________________________________________________________
Avainsanat: opiskelija, harjoittelu, ohjaus, arviointi
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kuvata, mitä opiskelijan onnistunut työharjoitteluprosessi sisältää ja miten opiskelija on kokenut itse työharjoittelun. Tutkimukseni kohderyhmänä oli Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun kansainvälinen ryhmä T/A08KA. Teoreettinen viitekehykseni muodostui ammattikorkeakoululaista ja – asetuksesta, opiskelijan harjoitteluun liittyvistä tutkimuksista, opinnäytetöistä ja kirjallisuudesta sekä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun vuoden 2008 – 2009 opetussuunnitelmasta. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Aineisto muodostui opiskelijoiden sähköpostitse lähetetystä lomakekyselyvastauksista ja opiskelijoiden harjoitteluiden raportoinneista, työnantajien haastatteluista ja keskustelusta kuraattorin kanssa.
Tutkimukseni päätulokseksi muodostui, että opiskelijat haluavat saada perehdytystä ennen harjoitteluun menoa, ohjausta ja arviointia harjoittelun aikana. Opiskelijoilla ei ollut käsitystä harjoitteluprosessin kokonaissisällöstä ja opiskelijan oikeuksista harjoittelujaksolla. Opiskelijat kokivat harjoittelun lisäävän motivaatiota opiskeluun ja mah-dollisuuden saada tulevaisuudessa työtä. Tutkimusryhmäni opiskelijoilla ei ollut ammattikorkeakouluopiskelun aikana harjoittelun keskeytyksiä.
Työharjoittelun onnistumiseen sisältyy hyvä valmentautuminen, harjoittelupaikassa on nimetty työnohjaaja, tavoitteiden asettaminen, itse ohjaus ja arviointi, palautteen saaminen, hyvä kohtelu ja hyvä työpaikan ilmapiiri. Suosittelen Kemi-Tornion ammattikorkeakoulua suunnittelemaan tai kehittämään harjoittelun prosessia kaavioiden, esitteiden, harjoittelusopimuksen ja arviointilomakkeiden muodossa.
______________________________________________________________
Avainsanat: opiskelija, harjoittelu, ohjaus, arviointi