Ähtärin Ammattistarttilaisten menestyminen jatko-opinnoissa
Niemi, Mira (2011)
Niemi, Mira
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016589
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää Koulutuskeskus Sedun, Ähtärin ammattistarttilaisten menestyminen jatko-opinnoissa. Kohderyhmänä on neljän kokeiluvuoden ammattistarttilaiset eli lukuvuosien 2006 – 2010 opiskelijat. Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä käytin kyselyä.Työn tilaaja on Koulutuskeskus Sedu, Ähtäri, Koulutie. Koulutuskeskus Sedussa, Ähtärissä on yksi ammattistarttiryhmä, jossa on 20 opiskelijapaikkaa.
Ammattistartille voidaan ottaa opiskelijoita joustavasti läpi vuoden. Ammattistartti tarjoaa nuorille vaihtoehdon nivelvaiheeseen, kun ollaan siirtymässä peruskoulusta toiselle asteelle. Yläasteelta päästessään nuoret joutuvat suuren valinnan eteen valitessaan jatko-opiskelupaikkaa. Kaikki nuoret eivät ole vielä valmiita tekemään tätä valintaa. Erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville nuorille ammattistartti on hyvä vaihtoehto.
Jotkut nuoret jäävät peruskoulun jälkeen ilman opiskelupaikkaa. Osa lähtee lukioon vain saadakseen lisää aikaa miettiä ammatinvalintaansa. Osa lähtee heikoin perustein ammatilliseen koulutukseen ja keskeyttää opintonsa väärän valinnan vuoksi. Moni nuori kaipaisi enemmän ohjausta ja tukea ammatinvalintaansa jo yläasteella. Resurssit eivät vain ole riittävät lisäämään tätä ohjausta.
Ammatillisten opintojen keskeyttämiseen kytkeytyy usein vaara syrjäytymisestä. Vuosittain Ähtärin ammattistartillekin tulee noin puolet opiskelijoista suoraan peruskoulusta ja toinen puoli on sitten keskeyttäneitä joko lukiosta tai ammatilliselta puolelta. Ilman ammattistartti vaihtoehtoa nämä nuoret jäisivät todennäköisesti kotiin. Kotiin jääminen ilman mielekästä tekemistä ei ikinä ole hyvä vaihtoehto nuorelle.
Toteuttamalla kyselytutkimuksen sekä kokeiluvuosien ammattistarttilaisille että heidän huoltajilleen, sain arvokasta tietoa siitä, mitä he ajattelivat ammattistartista näin jälkeenpäin. He osasivat hyvin kertoa asioita, jotka olivat vaikuttaneet positiivisesti heidän jatko-opintoihinsa. Esille nousi hyvin erilaisia koulutuksen osa-alueita, joiden kehittämiseen on syytä kiinnittää huomiota tulevaisuudessa. Yksi työni tavoitteista olikin saada vinkkejä ammattistartin kehittämiseen.
Kyselyn tulosten perusteella sain vahvistusta siihen, että ammattistartti-koulutus on ollut todella tärkeä vaihtoehto näille nuorille. Koulutuksessa ollaan oikeilla jäljillä, mutta kehitystyötä ei ikinä saa unohtaa.
Ammattistartille voidaan ottaa opiskelijoita joustavasti läpi vuoden. Ammattistartti tarjoaa nuorille vaihtoehdon nivelvaiheeseen, kun ollaan siirtymässä peruskoulusta toiselle asteelle. Yläasteelta päästessään nuoret joutuvat suuren valinnan eteen valitessaan jatko-opiskelupaikkaa. Kaikki nuoret eivät ole vielä valmiita tekemään tätä valintaa. Erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville nuorille ammattistartti on hyvä vaihtoehto.
Jotkut nuoret jäävät peruskoulun jälkeen ilman opiskelupaikkaa. Osa lähtee lukioon vain saadakseen lisää aikaa miettiä ammatinvalintaansa. Osa lähtee heikoin perustein ammatilliseen koulutukseen ja keskeyttää opintonsa väärän valinnan vuoksi. Moni nuori kaipaisi enemmän ohjausta ja tukea ammatinvalintaansa jo yläasteella. Resurssit eivät vain ole riittävät lisäämään tätä ohjausta.
Ammatillisten opintojen keskeyttämiseen kytkeytyy usein vaara syrjäytymisestä. Vuosittain Ähtärin ammattistartillekin tulee noin puolet opiskelijoista suoraan peruskoulusta ja toinen puoli on sitten keskeyttäneitä joko lukiosta tai ammatilliselta puolelta. Ilman ammattistartti vaihtoehtoa nämä nuoret jäisivät todennäköisesti kotiin. Kotiin jääminen ilman mielekästä tekemistä ei ikinä ole hyvä vaihtoehto nuorelle.
Toteuttamalla kyselytutkimuksen sekä kokeiluvuosien ammattistarttilaisille että heidän huoltajilleen, sain arvokasta tietoa siitä, mitä he ajattelivat ammattistartista näin jälkeenpäin. He osasivat hyvin kertoa asioita, jotka olivat vaikuttaneet positiivisesti heidän jatko-opintoihinsa. Esille nousi hyvin erilaisia koulutuksen osa-alueita, joiden kehittämiseen on syytä kiinnittää huomiota tulevaisuudessa. Yksi työni tavoitteista olikin saada vinkkejä ammattistartin kehittämiseen.
Kyselyn tulosten perusteella sain vahvistusta siihen, että ammattistartti-koulutus on ollut todella tärkeä vaihtoehto näille nuorille. Koulutuksessa ollaan oikeilla jäljillä, mutta kehitystyötä ei ikinä saa unohtaa.