Puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttö Rovaniemen integroiduissa päiväkotiryhmissä
Asuinmaa, Jenny; Sieppi, Heli (2011)
Asuinmaa, Jenny
Sieppi, Heli
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617338
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia minkälaisia puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä(AAC) Rovaniemen päiväkodeissa käytetään ja miten ne toimivat päiväkotien arjessa. Lisäksi halusimme selvittää minkälaista koulutusta päiväkodin henkilökunta on puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikaatiomenetelmiin saanut.
Opinnäytetyössämme perehdyimme puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttöön ja tarpeellisuuteen. Selvitimme työssämme mitä eri puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä on käytössä Rovaniemen päiväkotien integroiduissa ryhmissä.
Opinnäytetyömme on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keräsimme kyselylomakkeella, joka oli suunnattu Rovaniemen päiväkotien henkilökunnalle. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä.
Yleisimmin käytössä olevat AAC-menetelmät olivat PCS-kuvat ja tukiviittomat. Päiväkodin henkilökunta käyttää AAC-menetelmiä yleisimmin perushoitotilanteissa, siirtymätilanteissa ja päivän strukturoinnissa. Henkilökunta toivoisi AAC-menetelmien käyttöön lisäkoulutusta.
AAC-menetelmiin saatu koulutus lisää niiden käyttöä arjessa lasten kanssa kommunikoidessa.
Opinnäytetyössämme perehdyimme puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttöön ja tarpeellisuuteen. Selvitimme työssämme mitä eri puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä on käytössä Rovaniemen päiväkotien integroiduissa ryhmissä.
Opinnäytetyömme on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keräsimme kyselylomakkeella, joka oli suunnattu Rovaniemen päiväkotien henkilökunnalle. Kyselylomake sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä.
Yleisimmin käytössä olevat AAC-menetelmät olivat PCS-kuvat ja tukiviittomat. Päiväkodin henkilökunta käyttää AAC-menetelmiä yleisimmin perushoitotilanteissa, siirtymätilanteissa ja päivän strukturoinnissa. Henkilökunta toivoisi AAC-menetelmien käyttöön lisäkoulutusta.
AAC-menetelmiin saatu koulutus lisää niiden käyttöä arjessa lasten kanssa kommunikoidessa.