3D- JA PELIOHJELMOINTIA OPENGL-RAJAPINNALLA
Vesa, Klaus (2011)
Vesa, Klaus
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016410
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua 3D-maailmaan sekä toteuttaa tämän pohjalta yksinkertainen kolmiulotteinen sovellus. Grafiikkatoiminnallisuuksien hyödyntäminen oli tarkoitus toteuttaa nimenomaan vuorovaikutteisten rakenteiden kautta, joihin esimerkiksi videopelit perustuvat.
Päätyminen juuri grafiikka- ja peliohjelmoinnin aihealueeseen pohjasi allekirjoittaneen hieman ehkä yllättäenkin heränneestä kiinnostuksesta pelien arkkitehtuuria ja rakenteita kohtaan. Aihekokonaisuus vaikutti jo heti alusta alkaen erittäin mielenkiintoisesta, joten omaehtoisen peli- ja 3D-ohjelmointiopiskelun pohjalta luotu opinnäytetyö tuntui tätä vasten loogiselta jatkumolta.
Opinnäytetyön pohjana käytetty henkilökohtainen 3D-projekti kasvoi lopulta ajateltua suuremmaksi. Syynä lienee jatkuvasti kumpuilleet uudet ideat sekä halu päästä kokeilemaan niiden toimivuutta käytännössä. Paisunut sisältö pakotti lopulta hylkäämään suunnitelmat projektin yksityiskohtaisesta dokumentoinnista.
Kompromissiratkaisuna opinnäytetyö päätettiin rakentaa kahdesta osasta. Ensimmäinen osio keskittyisi 3D-maailman käsitteisiin ja toimintaan yleisemmällä tasolla. Grafiikkarajapintana käytetty OpenGL tarjoaisi selkeän liittymän perustoiminnallisuuksien havainnollistamiseksi. Toisessa osiossa perehdyttäisiin lähemmin itse toteutettuun sovellukseen. Tarkastelu jouduttaisi tosin rajoittamaan lähinnä luokkien rakenteisiin ja vastuisiin johtuen juuri projektin liiaksi kasvaneista mittasuhteista.
Päätyminen juuri grafiikka- ja peliohjelmoinnin aihealueeseen pohjasi allekirjoittaneen hieman ehkä yllättäenkin heränneestä kiinnostuksesta pelien arkkitehtuuria ja rakenteita kohtaan. Aihekokonaisuus vaikutti jo heti alusta alkaen erittäin mielenkiintoisesta, joten omaehtoisen peli- ja 3D-ohjelmointiopiskelun pohjalta luotu opinnäytetyö tuntui tätä vasten loogiselta jatkumolta.
Opinnäytetyön pohjana käytetty henkilökohtainen 3D-projekti kasvoi lopulta ajateltua suuremmaksi. Syynä lienee jatkuvasti kumpuilleet uudet ideat sekä halu päästä kokeilemaan niiden toimivuutta käytännössä. Paisunut sisältö pakotti lopulta hylkäämään suunnitelmat projektin yksityiskohtaisesta dokumentoinnista.
Kompromissiratkaisuna opinnäytetyö päätettiin rakentaa kahdesta osasta. Ensimmäinen osio keskittyisi 3D-maailman käsitteisiin ja toimintaan yleisemmällä tasolla. Grafiikkarajapintana käytetty OpenGL tarjoaisi selkeän liittymän perustoiminnallisuuksien havainnollistamiseksi. Toisessa osiossa perehdyttäisiin lähemmin itse toteutettuun sovellukseen. Tarkastelu jouduttaisi tosin rajoittamaan lähinnä luokkien rakenteisiin ja vastuisiin johtuen juuri projektin liiaksi kasvaneista mittasuhteista.