Työhyvinvointipalvelun kehittäminen
Jansson, Anniina; Korhonen, Julia (2009)
Jansson, Anniina
Korhonen, Julia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902021311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902021311
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Leppävaara
Liiketalouden koulutusohjelma
Kansainvälinen yritysmarkkinointi
Anniina Jansson & Julia Korhonen
Työhyvinvointipalvelun kehittäminen
Vuosi 2009 Sivumäärä 81
Työelämä on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana monella eri tavalla. Työn laatu ja rakenne on muuttunut hektisemmäksi ja sisältää entistä enemmän matkustamista ja vaatii yhä suurempaa panostusta tekijältään. Tiukat aikataulut ja kovat vaatimukset vaikuttavat negatiivisesti ihmisen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, koska työntekijät ovat helposti uhrautuvaisia ja asettavat työnsä oman terveytensä edelle. Toisaalta yritysmaailmassa on he-rätty huomaamaan työntekijöiden hyvinvoinnin tärkeys. Työkykyyn ja jaksamiseen kiinnite-tään yhä enemmän huomiota, sillä sen ymmärretään olevan tärkeä osa yrityksen menestystä. Työhyvinvoinnin kehittämisen tarpeet ovat huomanneet myös hyvinvointialan palveluntarjo-ajat.
Opinnäytetyömme aiheena on uuden innovatiivisen työhyvinvointipalvelun kehittäminen asi-akkaiden tarpeiden ja ongelmien pohjalta. Tavoitteena on yhdistää kolmen eri palveluntarjo-ajan resurssit ja tarjota näin asiakkaalle ainutlaatuinen ja mahdollisimman paljon lisäarvoa tuottava palvelukokonaisuus. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia markkinoilla jo olevia työhyvinvointipalveluita ja niiden yhdistelmiä. Sen pohjalta voitiin todeta, että suunniteltua palvelukokonaisuutta ei vielä ole tarjolla. Jotta palvelu voitaisiin muokata asiakkaiden todel-listen tarpeiden mukaiseksi, on selvitettävä mahdollisen kohderyhmän tarpeet, ongelmat ja odotukset liittyen työhyvinvointiin. Uuden palvelun kehittämistä tarkastelemme palvelujen kehittämisen, palveluliiketoiminnan ja työhyvinvoinnin teorioiden pohjalta.
Työhyvinvointipalvelun kehittämisprosessin ensimmäisenä osana toteutetaan kilpailija-analyysi, jossa tutkitaan Internetin avulla erilaisia työhyvinvoinnin palveluntarjoajia, jotka edustavat työhyvinvoinnin kolmea osa-aluetta: fyysistä kuntoa, henkistä hyvinvointia ja hyvää johtamistaitoa. Haastattelemme myös työhyvinvoinnin asiantuntijoita saadaksemme parem-man tietoperustan työhyvinvointipalveluiden luonteesta ja markkinaympäristöstä.
Prosessin toisessa vaiheessa tutkimme suunnitellun kohderyhmän tämänhetkistä tilannetta työhyvinvoinnin osalta sekä koko yrityksen, että yrityksessä työskentelevän yksilön kannalta. Pyrimme selvittämään yrityksen käyttämiä työhyvinvointipalveluja ja niiden toimivuutta sekä löytämään niitä tarpeita ja ongelmia, joille ei vielä ole löydetty ratkaisua. Haastattelujen avulla halusimme saada selville haastateltavan oman näkemyksen kautta, mitkä tekijät vai-kuttavat työhyvinvointiin ja miten hyvinvointia työssä voitaisiin parantaa. Kilpailija-analyysin ja tarvekartoituksen pohjalta case yritykset voivat suunnitella palvelun tarkan sisällön ja tar-kennetun kohderyhmän. Kilpailija-analyysi ja tarvekartoitus antavat vahvistuksen siitä, että kehittämisprojekti voidaan viedä käytännön tasolle ja on toteuttamiskelpoinen.
Asiasanat palveluliiketoiminta, palveluiden kehittäminen, työhyvinvointi, verkostoitumi-nen
Laurea Leppävaara
Liiketalouden koulutusohjelma
Kansainvälinen yritysmarkkinointi
Anniina Jansson & Julia Korhonen
Työhyvinvointipalvelun kehittäminen
Vuosi 2009 Sivumäärä 81
Työelämä on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana monella eri tavalla. Työn laatu ja rakenne on muuttunut hektisemmäksi ja sisältää entistä enemmän matkustamista ja vaatii yhä suurempaa panostusta tekijältään. Tiukat aikataulut ja kovat vaatimukset vaikuttavat negatiivisesti ihmisen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, koska työntekijät ovat helposti uhrautuvaisia ja asettavat työnsä oman terveytensä edelle. Toisaalta yritysmaailmassa on he-rätty huomaamaan työntekijöiden hyvinvoinnin tärkeys. Työkykyyn ja jaksamiseen kiinnite-tään yhä enemmän huomiota, sillä sen ymmärretään olevan tärkeä osa yrityksen menestystä. Työhyvinvoinnin kehittämisen tarpeet ovat huomanneet myös hyvinvointialan palveluntarjo-ajat.
Opinnäytetyömme aiheena on uuden innovatiivisen työhyvinvointipalvelun kehittäminen asi-akkaiden tarpeiden ja ongelmien pohjalta. Tavoitteena on yhdistää kolmen eri palveluntarjo-ajan resurssit ja tarjota näin asiakkaalle ainutlaatuinen ja mahdollisimman paljon lisäarvoa tuottava palvelukokonaisuus. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia markkinoilla jo olevia työhyvinvointipalveluita ja niiden yhdistelmiä. Sen pohjalta voitiin todeta, että suunniteltua palvelukokonaisuutta ei vielä ole tarjolla. Jotta palvelu voitaisiin muokata asiakkaiden todel-listen tarpeiden mukaiseksi, on selvitettävä mahdollisen kohderyhmän tarpeet, ongelmat ja odotukset liittyen työhyvinvointiin. Uuden palvelun kehittämistä tarkastelemme palvelujen kehittämisen, palveluliiketoiminnan ja työhyvinvoinnin teorioiden pohjalta.
Työhyvinvointipalvelun kehittämisprosessin ensimmäisenä osana toteutetaan kilpailija-analyysi, jossa tutkitaan Internetin avulla erilaisia työhyvinvoinnin palveluntarjoajia, jotka edustavat työhyvinvoinnin kolmea osa-aluetta: fyysistä kuntoa, henkistä hyvinvointia ja hyvää johtamistaitoa. Haastattelemme myös työhyvinvoinnin asiantuntijoita saadaksemme parem-man tietoperustan työhyvinvointipalveluiden luonteesta ja markkinaympäristöstä.
Prosessin toisessa vaiheessa tutkimme suunnitellun kohderyhmän tämänhetkistä tilannetta työhyvinvoinnin osalta sekä koko yrityksen, että yrityksessä työskentelevän yksilön kannalta. Pyrimme selvittämään yrityksen käyttämiä työhyvinvointipalveluja ja niiden toimivuutta sekä löytämään niitä tarpeita ja ongelmia, joille ei vielä ole löydetty ratkaisua. Haastattelujen avulla halusimme saada selville haastateltavan oman näkemyksen kautta, mitkä tekijät vai-kuttavat työhyvinvointiin ja miten hyvinvointia työssä voitaisiin parantaa. Kilpailija-analyysin ja tarvekartoituksen pohjalta case yritykset voivat suunnitella palvelun tarkan sisällön ja tar-kennetun kohderyhmän. Kilpailija-analyysi ja tarvekartoitus antavat vahvistuksen siitä, että kehittämisprojekti voidaan viedä käytännön tasolle ja on toteuttamiskelpoinen.
Asiasanat palveluliiketoiminta, palveluiden kehittäminen, työhyvinvointi, verkostoitumi-nen