Simulering som inlärningsmetod samt grunderna inom konventionell röntgen
Färm, Benny; Nordlund, Robin (2011)
Färm, Benny
Nordlund, Robin
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120617328
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa teoreettista tietoa natiiviröntgen-tutkimuksista uusille röntgenhoitajaopiskelijoille. Respondentit ovat keränneet materiaalia simulointiohjelman tekoa varten, jota on tarkoitus tulla käyttää opetuksessa tulevaisuudessa. Tarkoituksena on myös antaa opiskelijoille teoreettista tietoa röntgenlaitteen toimivuudesta sekä teknisesti hyvän röntgenkuvan kriteerit, jotta he pysyisivät soveltamaan saamansa tiedon käytännössä. Tutkimuksen kysymykset ovat: Minkälaista osaamista tarvitaan optimaalisen röntgenkuvan ottamiseen? Millä lailla simulointiohjelma edistää oppimista?
Tämä työ on teoria simulointiohjelman tekoa varten uusille röntgenhoitaja-opiskelijoille. Tarkoitus on antaa opiskelijoille mahdollisuus harjoitella ennen ensimmäistä käytännön jaksoa. Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä teknisen puolen opiskelijan kanssa joka teorian perusteella tekee itse ohjelman. Simulointiohjelma koskee natiiviröntgeniä ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella potilaan asettelua tietyissä tutkimuksissa, kuvausarvojen valitsemista, sekä hyvän röntgenkuvan kriteerien opiskelemista.
Respondenttien teoreettiset lähtökohdat perustuvat teknisesti hyvän röntgenkuvan kriteereihin, röntgenkuvan ja röntgensäteilyn syntymiseen sekä säteilyyn ylipäänsä ja sen vaikutuksiin.
Tämä työ on teoria simulointiohjelman tekoa varten uusille röntgenhoitaja-opiskelijoille. Tarkoitus on antaa opiskelijoille mahdollisuus harjoitella ennen ensimmäistä käytännön jaksoa. Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä teknisen puolen opiskelijan kanssa joka teorian perusteella tekee itse ohjelman. Simulointiohjelma koskee natiiviröntgeniä ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella potilaan asettelua tietyissä tutkimuksissa, kuvausarvojen valitsemista, sekä hyvän röntgenkuvan kriteerien opiskelemista.
Respondenttien teoreettiset lähtökohdat perustuvat teknisesti hyvän röntgenkuvan kriteereihin, röntgenkuvan ja röntgensäteilyn syntymiseen sekä säteilyyn ylipäänsä ja sen vaikutuksiin.