Moniasiantuntijuus erityiskoulun verkostopalavereissa - kartoitus huoltajien kokemuksista
Kokkonen, Salla (2011)
Kokkonen, Salla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518625
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa huoltajien kokemuksia moniasiantuntijuuden toteutumisesta erityiskoulun verkostopalavereissa. Moniasiantuntijuutta kartoitettiin dialogisuus ja kasvatuskumppanuus – käsitteiden kautta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokemuksellista tietoa, jonka avulla erityiskoulun henkilökunta voisi kehittää palaverityöskentelyä.
Opinnäytetyö on pääosin laadullinen, jossa aineistonkeruu menetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Lomake sisälsi strukturoituja ja puoli strukturoituja kysymyksiä sekä likertin asteikon, jolla kartoitettiin dialogisuuden ja kasvatuskumppanuuden toteutumista. Kysely postitettiin toukokuussa 2011 60:lle kielihäriöisen lapsen huoltajalle, heistä kyselyyn vastasi 27.
Aineisto analysoitiin jakamalla tulokset kysymysten mukaisiin osiin: vastaajien taustatiedot sekä verkostopalavereihin, dialogisuuteen, kasvatuskumppanuuteen ja moniasiantuntijuuteen liittyvät kysymykset. Puolistrukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin induktiivisesti. Likertin asteikko analysoitiin lause kerrallaan, peilaten vastauksia teoriapohjan kanssa.
Tulosten mukaan palavereissa toteutuu pääosin moniasiantuntijuus. Ne toimivat dialogisina, kasvatuskumppanuuden ja asiakaslähtöisyyden huomioivina sekä huoltajia voimaannuttavana työmuotona. Eniten kehittämishaasteita nousi esiin ennakkoon tiedottamisen, tasavertaisuuden, kunnioituksen, läsnäolon, kasvatuksellisen tuen saamisen sekä kiireettömyyden osilta.
Opinnäytetyö on pääosin laadullinen, jossa aineistonkeruu menetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Lomake sisälsi strukturoituja ja puoli strukturoituja kysymyksiä sekä likertin asteikon, jolla kartoitettiin dialogisuuden ja kasvatuskumppanuuden toteutumista. Kysely postitettiin toukokuussa 2011 60:lle kielihäriöisen lapsen huoltajalle, heistä kyselyyn vastasi 27.
Aineisto analysoitiin jakamalla tulokset kysymysten mukaisiin osiin: vastaajien taustatiedot sekä verkostopalavereihin, dialogisuuteen, kasvatuskumppanuuteen ja moniasiantuntijuuteen liittyvät kysymykset. Puolistrukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin induktiivisesti. Likertin asteikko analysoitiin lause kerrallaan, peilaten vastauksia teoriapohjan kanssa.
Tulosten mukaan palavereissa toteutuu pääosin moniasiantuntijuus. Ne toimivat dialogisina, kasvatuskumppanuuden ja asiakaslähtöisyyden huomioivina sekä huoltajia voimaannuttavana työmuotona. Eniten kehittämishaasteita nousi esiin ennakkoon tiedottamisen, tasavertaisuuden, kunnioituksen, läsnäolon, kasvatuksellisen tuen saamisen sekä kiireettömyyden osilta.