Marknadsföring av utbildning : Motsvarar studierna marknadsföringen vid utbildningsprogrammet för automationsteknik & it?
Hotanen, Robert (2011)
Hotanen, Robert
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815864
Tiivistelmä
Arbetet handlar om en marknadsföringsundersökning jag gjorde i yrkeshögskolan Novia vid campus Raseborg. Jag undersökte om studierna motsvarar det som lovats i rekryteringsmarknadsföringen. Som målgrupp hade jag utbildningsprogrammet i automationsteknik och it.
I teoridelen beskrivs tjänstemarknadsföring och olika marknadsföringskanaler. Jag gjorde också en kvalitativ intervju med utbildningsprogrammets linjechef, samt en enkätundersökning med de nuvarande studerandena vid utbildningsprogrammet.
Resultaten av undersökningen visar att utbildningsprogrammet i automationsteknik och it, använder samma principer i marknadsföringen som presenterats i min teoridel gällande tjänstemarknadsföring.
Svaren jag fick i den kvalitativa intervjun stämde rätt bra med de svar jag fick från enkätundersökningen.
Det slutliga resultatet visar att studierna mycket bra motsvarar det som lovas i rekryteringsmarknadsföringen. My work is a marketing research that is done in the school of applied science Novia in the campus Raseborg. I researched if the marketing for studies that that the education program in automatic engineering and it are equal to actual studies. In the theory part I wrote about service marketing and different marketing channels. And then I had a qualitative interview with the headmaster of the education program for automatic engineering and it. I also made a blank form research with the students of the education program in automatic engineering and it.
The results I got in my work were reasonable. The education programme in automatic engineering and it use the same principals in marketing as I wrote in my theory part. The answers I got from the students and the headmaster of the education program in automatic engineering and it were similar.
The result I got is that the studies are quite equal to marketing in the education program for automatic engineering and it.
I teoridelen beskrivs tjänstemarknadsföring och olika marknadsföringskanaler. Jag gjorde också en kvalitativ intervju med utbildningsprogrammets linjechef, samt en enkätundersökning med de nuvarande studerandena vid utbildningsprogrammet.
Resultaten av undersökningen visar att utbildningsprogrammet i automationsteknik och it, använder samma principer i marknadsföringen som presenterats i min teoridel gällande tjänstemarknadsföring.
Svaren jag fick i den kvalitativa intervjun stämde rätt bra med de svar jag fick från enkätundersökningen.
Det slutliga resultatet visar att studierna mycket bra motsvarar det som lovas i rekryteringsmarknadsföringen.
The results I got in my work were reasonable. The education programme in automatic engineering and it use the same principals in marketing as I wrote in my theory part. The answers I got from the students and the headmaster of the education program in automatic engineering and it were similar.
The result I got is that the studies are quite equal to marketing in the education program for automatic engineering and it.