Dagvårdpersonalens kompetens att bemöta regnbågsfamiljer
Turunen, Ira (2011)
Turunen, Ira
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019029
Tiivistelmä
Tämä on hankkeistettu opinnäytetyö joka tehdään yhteistyössä eteläsuomalaisen kaupungin kanssa. Kaupunki hyödyntää opinnäytetyön tuloksia omassa toiminnassaan. Opinnäytetyön tavoitteena on saada käsitys siitä, kuinka ammattitaitoinen päivähoitohenkilökunta kokee olevansa kohtaamaan sateenkaariperheitä ja saada selville miten moninaisuutta käsitellään päiväkodissa. Tämän lisäksi käsitellään henkilökunnan tuen tarvetta. Päämääränä on myös saada ideoita toiminnan kehittämiseen. Tutkimuskysymykset ovat: Miten ammattitaitoinen päivähoitohenkilökunta kokee olevansa kohtaamaan sateenkaariperheitä? Käsitelläänkö moninaisuutta lapsien tai/ja vanhempien kanssa, jos käsitellään, niin miten? Tarvitsisiko henkilökunta enemmän tukea tai tietoa, jos tarvitsevat, niin millaista? Päivähoitohenkilökunnan yksilölliset käsitykset tilanteesta nousevat esiin laadullisen tutkimuksen avulla. Tiedonkeruumenetelmänä käytetään seitsemän vastaajan teemahaastattelua. Tutkielman teoreettinen pohja koostuu teorioista jotka käsittelevät kohtaamista, varhaiskasvatusta sekä ammattitaitoa. Tuloksista selviää, että vastaajat pääasiallisesti kokevat olevansa ammattitaitoisia kohtaamaan sateenkaariperheitä. Kaikkien perheiden samanlaista kohtelua pidetään tärkeänä. Tutkimus osoittaa, että moninaisuuden käsitteleminen päiväkodeissa on vähäistä. Jokaiseen perheeseen tutustutaan kuitenkin aloituskeskusteluiden ja varhaiskasvatuskeskusteluiden avulla. Osa vastaajista toivoisi enemmän tukea ja tietoa. Vastaajat ovat sitä mieltä, että koulutus ja keskustelu työkollegoiden ja sateenkaariperheiden kanssa voisi olla avuksi.