Sähköisen liiketoiminnan osaamisen kehittäminen: SLOK-projektin vaiheet ja tulokset
Saloheimo, Mika (2011)
Saloheimo, Mika
Editoija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-9853-44-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-9853-44-1
Tiivistelmä
Tässä raportissa kuvataan Kajaanin ammattikorkeakoulun toteuttamaa Sähköisen liiketoiminnan osaamisen ja palvelujen kehittäminen –hankkeen (SLOK) toimintaa ja tuloksia.
Hankkeen aikana selvitettiin sähköiseen liiketoimintaan liittyviä osaamis- ja kehittämistarpeita Kainuun alueen matkailuyrityksissä ja hoiva-alan yrityksissä. Nämä tarpeet toimivat pohjana opetuksen sisältöjen kehittämisessä sekä tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnittelussa.
Hankkeen aikana nostettiin ammattikorkeakoulun opetushenkilöstön osaamista sähköisen liiketoiminnan eri osa-alueilla ja kehitettiin aiheeseen liittyvien opintojaksojen sisältöjä. Myös opetussuunnitelmia tarkasteltiin tästä näkökulmasta.
Sähköisen liiketoiminnan osaamista kehitettiin erilaisten opetushenkilöstölle suunnattujen koulutuspäivien, valmennuksen ja neuvonnan keinoin. Käsiteltyjä aihepiirejä olivat mm. seuraavat: Internet-markkinointi, sähköinen taloushallinto, liiketoimintaprosessien sähköistäminen, toiminnanohjaus, asiakassuhteiden hallinta, verkkokauppajärjestelmät, matkailun mobiilimarkkinointi ja matkailun sähköiset jakelukanavat.
Hankkeen aikana selvitettiin sähköiseen liiketoimintaan liittyviä osaamis- ja kehittämistarpeita Kainuun alueen matkailuyrityksissä ja hoiva-alan yrityksissä. Nämä tarpeet toimivat pohjana opetuksen sisältöjen kehittämisessä sekä tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnittelussa.
Hankkeen aikana nostettiin ammattikorkeakoulun opetushenkilöstön osaamista sähköisen liiketoiminnan eri osa-alueilla ja kehitettiin aiheeseen liittyvien opintojaksojen sisältöjä. Myös opetussuunnitelmia tarkasteltiin tästä näkökulmasta.
Sähköisen liiketoiminnan osaamista kehitettiin erilaisten opetushenkilöstölle suunnattujen koulutuspäivien, valmennuksen ja neuvonnan keinoin. Käsiteltyjä aihepiirejä olivat mm. seuraavat: Internet-markkinointi, sähköinen taloushallinto, liiketoimintaprosessien sähköistäminen, toiminnanohjaus, asiakassuhteiden hallinta, verkkokauppajärjestelmät, matkailun mobiilimarkkinointi ja matkailun sähköiset jakelukanavat.