Tapahtuman kävijätutkimus palvelun laadun näkökulmasta
Ahola, Katja (2011)
Ahola, Katja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219156
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Seinäjoella vuosittain järjestettävän Joupiska Soi –nimisen tapahtuman kävijöiden tyytyväisyyttä tapahtumaan ja sen järjestelyihin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ennakko-odotuksia tapahtuman kävijöillä tapahtumasta oli ja kuinka hyvin odotukset vastasivat kokemuksia. Toisena tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin tapahtuman peruspalvelupaketti oli tapahtumassa kävijöiden mielestä onnistunut. Kolmas tavoite oli tutkia, millaisena Joupiska Soi –tapahtuman kävijät kokivat tapahtuman laajennetun tapahtumatarjonnan mallin saavutettavuuden, vuorovaikutuksen ja oman osallistumisen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin lomakehaastatteluna tapahtuman aikana 20.5.–22.5.2011. Vastausten tavoitteellinen määrä oli 100 kpl.Tavoite ylittyi, sillä vastauksia saatiin yhteensä 105 kpl.
Tutkimuksen tulosten mukaan Joupiska Soi – tapahtuman kävijöiden odotukset tapahtuman suhteen olivat positiivisia. Tapahtuman ajateltiin olevan viihdyttävä, ohjelmaltaan monipuolinen ja laadukkaasti järjestetty. Vastaajista 64,8 % oli sitä mieltä, että heidän odotuksensa tapahtumasta täyttyivät tai ylittyivät. 4,8 % vastaajista koki, että heidän odotuksensa tapahtumassa alittuivat.
Tapahtuman peruspalvelupaketin ydinpalvelu ja lisäpalvelut koettiin tapahtumassa onnistuneiksi. Ydinpalvelu oli asiakaslähtöisesti rakennettu ja lisäpalvelut tukivat hyvin ydinpalvelua ja toivat sille lisäarvoa. Tukipalvelut kuitenkin kaipasivat vielä kehittämistä. Tukipalveluista etenkin istumapaikkojen liian vähäinen määrä aiheutti tyytymättömyyttä. Joupiska Soi – tapahtuman laajenennetun tapahtumatarjonnan saavutettavuus, vuorovaikutus ja kävijän oma osallistuminen koettiin pääosin toimiviksi osa-alueiksi. Saavutettavuuden osalta jäi kuitenkin vielä kehittämistä.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin lomakehaastatteluna tapahtuman aikana 20.5.–22.5.2011. Vastausten tavoitteellinen määrä oli 100 kpl.Tavoite ylittyi, sillä vastauksia saatiin yhteensä 105 kpl.
Tutkimuksen tulosten mukaan Joupiska Soi – tapahtuman kävijöiden odotukset tapahtuman suhteen olivat positiivisia. Tapahtuman ajateltiin olevan viihdyttävä, ohjelmaltaan monipuolinen ja laadukkaasti järjestetty. Vastaajista 64,8 % oli sitä mieltä, että heidän odotuksensa tapahtumasta täyttyivät tai ylittyivät. 4,8 % vastaajista koki, että heidän odotuksensa tapahtumassa alittuivat.
Tapahtuman peruspalvelupaketin ydinpalvelu ja lisäpalvelut koettiin tapahtumassa onnistuneiksi. Ydinpalvelu oli asiakaslähtöisesti rakennettu ja lisäpalvelut tukivat hyvin ydinpalvelua ja toivat sille lisäarvoa. Tukipalvelut kuitenkin kaipasivat vielä kehittämistä. Tukipalveluista etenkin istumapaikkojen liian vähäinen määrä aiheutti tyytymättömyyttä. Joupiska Soi – tapahtuman laajenennetun tapahtumatarjonnan saavutettavuus, vuorovaikutus ja kävijän oma osallistuminen koettiin pääosin toimiviksi osa-alueiksi. Saavutettavuuden osalta jäi kuitenkin vielä kehittämistä.