Kaakkois-Suomen satamien ja Venäjän sisävesisatamien välisen liikenteen kehittäminen ja mahdollisuudet
Aarnio, Oskari (2011)
Aarnio, Oskari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201041061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201041061
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kaakkois-Suomen satamien mahdollisuuksia osallistua Venäjän sisävesiliikenteeseen sekä Saimaan kanavalla nykyisin käytettävän kaluston mahdollista hyödynnettävyyttä kyseiseen liikenteeseen. Tutkimuksessa selvitettiin nykyisiä rahtimääriä transitoliikenteen sekä Suomen ja Venäjän välisen kaupan osalta ja tavaraliikennettä Itämerellä. Työssä käsitellään sisävesiliikennettä yleisesti sekä erityisesti Venäjällä ja Neva-joella. Kaakkois-Suomen satamien mahdollisuuksia hyötyä venäläisestä sisävesiliikenteestä on analysoitu saatavissa olevien tietojen perusteella ja Saimaan kanavalla liikennöivien alusten sopivuutta on tarkasteltu tilastojen, faktojen sekä omaan kokemukseen pohjautuvan empiirisen tiedon pohjalta.
Venäjän sisävesiliikenteellä on huikea potentiaali, ja myös Kaakkois-Suomessa on syytä varautua sen kasvuun. Liikenteen siirtymistä enemmän vesiteille puoltaa moni asia, kuten kustannustehokkuus ja ympäristönsuojelu. Työn perusteella voidaan todeta, että Kaakkois-Suomen satamilla on hyvät mahdollisuudet saada osansa Venäjän talouskasvusta ja sisävesiliikenteen voimistumisesta. Satamien tulisi vähintäänkin selvittää vakavasti mahdollisuudet investoida niihin pisteisiin, jotka edesauttavat kilpailukykyä sisävesiliikennevirroista.
Työn lopputuloksena todetaan, että osallistuminen Venäjän sisävesiliikenteeseen on todennäköisesti väistämätöntä, tai muuten edessä saattaa olla transitokuljetusvirran heikkeneminen Kaakkois-Suomessa.
Venäjän sisävesiliikenteellä on huikea potentiaali, ja myös Kaakkois-Suomessa on syytä varautua sen kasvuun. Liikenteen siirtymistä enemmän vesiteille puoltaa moni asia, kuten kustannustehokkuus ja ympäristönsuojelu. Työn perusteella voidaan todeta, että Kaakkois-Suomen satamilla on hyvät mahdollisuudet saada osansa Venäjän talouskasvusta ja sisävesiliikenteen voimistumisesta. Satamien tulisi vähintäänkin selvittää vakavasti mahdollisuudet investoida niihin pisteisiin, jotka edesauttavat kilpailukykyä sisävesiliikennevirroista.
Työn lopputuloksena todetaan, että osallistuminen Venäjän sisävesiliikenteeseen on todennäköisesti väistämätöntä, tai muuten edessä saattaa olla transitokuljetusvirran heikkeneminen Kaakkois-Suomessa.