Viestinnän suunnittelu työyhteisössä ja viestinnän käsikirjan laatiminen : Case Aalto-yliopistokiinteistöt Oy
Uusitalo, Milla (2012)
Uusitalo, Milla
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201201523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201201523
Tiivistelmä
Hankkeen tarkoituksena oli suunnitella kotimaisen pienehkön organisaation viestintää ja laatia organisaatiolle viestinnän käsikirja, joka toimii viestinnän strategisena suunnittelutyökaluna ja kivijalkana viestinnän tulevaa kehittämistä varten.
Tässä kehittämistehtävässä keskeisimpinä käsitteinä on viestintä, työyhteisöviestintä sekä viestinnän strateginen suunnittelu. Näkökulmaksi on valittu kotimaisen, melko nuoren osakeyhtiön työyhteisöviestintä.
Työn alussa perehdyttiin viestintään yleisesti sekä työyhteisöviestintään. Painopisteeksi valittiin työyhteisön sisäinen ja ulkoinen viestintä, viestinnän arviointi, maine, vaikuttaminen, sidosryhmät ja sidosryhmäanalyysi sekä viestinnän keinot ja kanavat.
Ensimmäinen henkilöstökysely työyhteisöviestinnän nykytilan kartoittamiseksi toteutettiin kohdeorganisaatiossa keväällä 2011. Nykytilan arvioinnin perusteella valitut kehittämistoimenpiteet toteutettiin kesän ja alkusyksyn aikana, ja toinen haastattelututkimus hankkeen onnistumisesta ja viestinnän kehittymisestä tehtiin syksyllä 2011. Viestinnän nykytilan arviointi sekä kehittämiskohteet ja toimenpiteet dokumentoitiin viestinnän käsikirjaan, jota tullaan jatkossa päivittämään säännöllisesti.
Viestintäsuunnitelmasta on monenlaisia hyötyjä organisaatiolle; se muun muassa tarjoaa ennustettavuutta viestintään. Helposti ymmärrettävät perusviestit auttavat yrityksen arvojen viestimisessä niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Hyvä viestintäsuunnitelma tukee tavoitteellista ja yhtenäistä viestintää ja auttaa myös arkipäivän työssä.
Tässä kehittämistehtävässä keskeisimpinä käsitteinä on viestintä, työyhteisöviestintä sekä viestinnän strateginen suunnittelu. Näkökulmaksi on valittu kotimaisen, melko nuoren osakeyhtiön työyhteisöviestintä.
Työn alussa perehdyttiin viestintään yleisesti sekä työyhteisöviestintään. Painopisteeksi valittiin työyhteisön sisäinen ja ulkoinen viestintä, viestinnän arviointi, maine, vaikuttaminen, sidosryhmät ja sidosryhmäanalyysi sekä viestinnän keinot ja kanavat.
Ensimmäinen henkilöstökysely työyhteisöviestinnän nykytilan kartoittamiseksi toteutettiin kohdeorganisaatiossa keväällä 2011. Nykytilan arvioinnin perusteella valitut kehittämistoimenpiteet toteutettiin kesän ja alkusyksyn aikana, ja toinen haastattelututkimus hankkeen onnistumisesta ja viestinnän kehittymisestä tehtiin syksyllä 2011. Viestinnän nykytilan arviointi sekä kehittämiskohteet ja toimenpiteet dokumentoitiin viestinnän käsikirjaan, jota tullaan jatkossa päivittämään säännöllisesti.
Viestintäsuunnitelmasta on monenlaisia hyötyjä organisaatiolle; se muun muassa tarjoaa ennustettavuutta viestintään. Helposti ymmärrettävät perusviestit auttavat yrityksen arvojen viestimisessä niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Hyvä viestintäsuunnitelma tukee tavoitteellista ja yhtenäistä viestintää ja auttaa myös arkipäivän työssä.