Jälkilämmityskuljettimen suunnittelu
Inget, Lasse (2012)
Inget, Lasse
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201301736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201301736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe saatiin Efora Oy:ltä. Työn lähtökohtana oli suunnitella jälkilämmityskuljetin Stora Enso Oyj:n arkittamolle Veitsiluodon tehtaalle. Arkittamon uusilla linjoilla on jo käytössä vastaavalla toimintaperiaatteella toimivia kuljettimia ja vanhoille linjoille on tarkoitus saada samanlaiset käyttöön. Valmiita jälkilämmityskuljetinratkaisuja on myös tarjolla eri laitetoimittajilla, mutta laitteiden hinnat ovat kalliita. Tätä kautta Efora Oy on saanut idean valmistaa kuljetin insinöörityönä.
Jälkilämmityskuljettimen tehtävä on liimata papeririisiin suojakääre. Riisin suojakääreeseen ruiskutetaan erillisellä laitteella liimavana, joka jäähdytetään paineilman avulla. Tämän jälkeen suojakääreeseen tehdään taitokset ja riisi kulkee jälkilämmityskuljettimen läpi. Liima sulaa lämmittäessä uudestaan ja liimaa näin kääreen paikalleen. Kuljettimen yläpuolella on paininosa, joka painaa riisiä lämmityskuljetinta vasten ja näin kääreestä poistuu ilma sekä kääritystä riisistä tulee tiiviimpi.
Työ rajoittui pelkästään mekaaniseen suunnitteluun, kuitenkin ottaen huomioon sähkö- ja automaatiokomponentit. Työtä tehtiin etupäässä kotona ja koulun tiloissa. Kuljettimen paikkaa tutkittiin ja mittailtiin arkittamon tiloissa. Kohteen tutkiminen tapahtui tutustumalla arkittamolla oleviin jälkilämmityskuljettimiin ja muihin valmiisiin ratkaisuihin.
Työn tuloksena saatiin valmiit työkuvat jälkilämmityskuljettimesta. Työkuvien perusteella kyseinen kuljetin voidaan valmistaa. Jälkilämmityskuljettimen valmistaminen jää Efora Oy:n päätettäväksi.
Jälkilämmityskuljettimen tehtävä on liimata papeririisiin suojakääre. Riisin suojakääreeseen ruiskutetaan erillisellä laitteella liimavana, joka jäähdytetään paineilman avulla. Tämän jälkeen suojakääreeseen tehdään taitokset ja riisi kulkee jälkilämmityskuljettimen läpi. Liima sulaa lämmittäessä uudestaan ja liimaa näin kääreen paikalleen. Kuljettimen yläpuolella on paininosa, joka painaa riisiä lämmityskuljetinta vasten ja näin kääreestä poistuu ilma sekä kääritystä riisistä tulee tiiviimpi.
Työ rajoittui pelkästään mekaaniseen suunnitteluun, kuitenkin ottaen huomioon sähkö- ja automaatiokomponentit. Työtä tehtiin etupäässä kotona ja koulun tiloissa. Kuljettimen paikkaa tutkittiin ja mittailtiin arkittamon tiloissa. Kohteen tutkiminen tapahtui tutustumalla arkittamolla oleviin jälkilämmityskuljettimiin ja muihin valmiisiin ratkaisuihin.
Työn tuloksena saatiin valmiit työkuvat jälkilämmityskuljettimesta. Työkuvien perusteella kyseinen kuljetin voidaan valmistaa. Jälkilämmityskuljettimen valmistaminen jää Efora Oy:n päätettäväksi.