Maahantuontiyrityksen varaston toiminnanohjauksen kehittäminen
Makkonen, Juho (2011)
Makkonen, Juho
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120817763
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli maahantuontiyrityksen varaston toiminnanohjauksen kehittäminen. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka pieni hammaslääkärituotteiden maahantuontiyritys, Ortomat Herpola Oy, voi kehittää toiminnanohjaustaan ja lähtökohtana on käytetty erityisesti varastotoimintojen kehittämistä.
Tutkimus suoritettiin tutustumalla toiminnanohjauksen nykytilaan ja henkilöstön toimintatapoihin keskustelemalla ja seuraamalla käytännön työtä sekä käymällä toimitusjohtajan ja yrityskoordinaattorin kanssa teemahaastattelu. Teoriaosiossa selvitettiin maahantuontiyrityksen toiminnan perustaa, prosesseja ja niiden kehittämistä sekä tutustuttiin tarjolla oleviin teknologioihin. Teoriaosuuden tarkoituksena oli antaa pohjaa tutkimukselle sekä tarjota perusteita miksi toiminnanohjausta kannattaa kehittää. Tutkimusosiossa etsittiin ongelmakohtia sekä haettiin ongelmille ratkaisumalleja.
Ortomat Herpola Oy:n toiminnanohjauksen suurin ongelma oli kuilu todellisen toiminnan ja toiminnanohjauksen välillä, sekä töiden päällekkäisyys päivittäisissä rutiineissa. Ongelma havaittiin suurimpana ostotilauksia tehdessä. Tietojen syöttö toiminnanohjausjärjestelmään oli manuaalista ja tiedot kirjattiin kahteen kertaan, ensin paperille ja vasta sen jälkeen toiminnanohjausjärjestelmään. Työ oli hidasta ja virheiden mahdollisuus suuri.
Ongelmaan löydettiin ratkaisuksi viivakoodijärjestelmä, jolla pyrittiin tietojen kertasyöttöön. Tavoitteena oli ajan säästäminen sekä prosessissa esiintyvien päällekkäisten töiden poistaminen. Ratkaisumalleissa esitellään tarkasti ehdotuksia viivakoodijärjestelmän käyttöä osto- ja myyntitilauksissa sekä inventoinnissa.
Toiminnanohjauksen kehityksellä saavutetulla ajansäästöllä on tarkoitus keskittää henkilökunnan työpanosta lisäarvoa tuottaviin toimintoihin, kuten myyntiin. Lisäksi säästetty aika vapauttaa resursseja jatkokehitykselle. Tutkimuksen lopussa esitetään mahdollinen jatkotutkimusaihe.
Tutkimus suoritettiin tutustumalla toiminnanohjauksen nykytilaan ja henkilöstön toimintatapoihin keskustelemalla ja seuraamalla käytännön työtä sekä käymällä toimitusjohtajan ja yrityskoordinaattorin kanssa teemahaastattelu. Teoriaosiossa selvitettiin maahantuontiyrityksen toiminnan perustaa, prosesseja ja niiden kehittämistä sekä tutustuttiin tarjolla oleviin teknologioihin. Teoriaosuuden tarkoituksena oli antaa pohjaa tutkimukselle sekä tarjota perusteita miksi toiminnanohjausta kannattaa kehittää. Tutkimusosiossa etsittiin ongelmakohtia sekä haettiin ongelmille ratkaisumalleja.
Ortomat Herpola Oy:n toiminnanohjauksen suurin ongelma oli kuilu todellisen toiminnan ja toiminnanohjauksen välillä, sekä töiden päällekkäisyys päivittäisissä rutiineissa. Ongelma havaittiin suurimpana ostotilauksia tehdessä. Tietojen syöttö toiminnanohjausjärjestelmään oli manuaalista ja tiedot kirjattiin kahteen kertaan, ensin paperille ja vasta sen jälkeen toiminnanohjausjärjestelmään. Työ oli hidasta ja virheiden mahdollisuus suuri.
Ongelmaan löydettiin ratkaisuksi viivakoodijärjestelmä, jolla pyrittiin tietojen kertasyöttöön. Tavoitteena oli ajan säästäminen sekä prosessissa esiintyvien päällekkäisten töiden poistaminen. Ratkaisumalleissa esitellään tarkasti ehdotuksia viivakoodijärjestelmän käyttöä osto- ja myyntitilauksissa sekä inventoinnissa.
Toiminnanohjauksen kehityksellä saavutetulla ajansäästöllä on tarkoitus keskittää henkilökunnan työpanosta lisäarvoa tuottaviin toimintoihin, kuten myyntiin. Lisäksi säästetty aika vapauttaa resursseja jatkokehitykselle. Tutkimuksen lopussa esitetään mahdollinen jatkotutkimusaihe.