Tutkimassa rippikouluryhmän syntyä ja kehitystä
Ylitalo, Kristiina (2011)
Ylitalo, Kristiina
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093100
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten rippikouluryhmä syntyy ja kehittyy sekä mitkä tekijät vaikuttavat ryhmän kehitykseen. Tutkimus toteutettiin sekä kvalitatiivisena että kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelminä olivat havainnointi ja kysely. Tutkimuskohteena oli Alajärven seurakunnan kaksi eri rippikouluryhmää.
Ryhmän synty ja kehitys eivät ole yksiselitteisiä asioita. Kummatkin tutkimuskohteena olevat rippikoululeirit muodostivat ryhmän, koska niiden jäsenillä oli yhteinen tavoite, keskinäistä vuorovaikutusta ja käsitys siitä, ketkä ryhmään kuuluvat. Yhteinen rippikoululeirien tavoite oli oppia tuntemaan paremmin kolmiyhteistä Jumalaa ja toinen toistamme. Ryhmän kehitys tapahtuu tiettyjen vaiheiden mukaisesti, mutta jokainen ryhmä kehittyy eri tavalla, vaikka puitteet kehittymiseen olisivatkin kaikilla yhtä hyvät.
Tutkimuksen kaksi ryhmää eivät päässeet ryhmän kehityksessä viimeiseen lopetusvaiheeseen asti tai edes samaan kehitysvaiheeseen. Rippikouluryhmä kesä 1 pääsi kehityksessään vain klikkiytymisvaiheeseen asti ja rippikouluryhmä kesä 4 pääsi työskentelyvaiheeseen saakka. Kesä 1 ryhmän kehitystä esti pelko ja ryhmässä kesä 4 oli vahvoja alaryhmiä, jotka muodostuivat kaveriporukoista. Nämä alaryhmät eivät hajonneet niin, että ryhmästä olisi tullut yhtenäinen tiivis joukko.
Joskus ihmiset saattavat uusissa tilanteissa käyttäytyä erikoisella ja normaalista poikkeavalla tavalla. Ihminen voi käyttäytyä ryhmässä niin kuin hänen odotetaan käyttäytyvän, kuten ryhmää hajottavalla häiritsevällä käytöksellä. Ihmisen käyttäytymiseen ryhmässä vaikuttavat hänen menneisyyden kokemuksensa ja ryhmän ilmapiiri. Esimerkiksi pelko ryhmässä hidastaa ryhmän kehitystä tai estää sen kokonaan.
Ryhmän synty ja kehitys eivät ole yksiselitteisiä asioita. Kummatkin tutkimuskohteena olevat rippikoululeirit muodostivat ryhmän, koska niiden jäsenillä oli yhteinen tavoite, keskinäistä vuorovaikutusta ja käsitys siitä, ketkä ryhmään kuuluvat. Yhteinen rippikoululeirien tavoite oli oppia tuntemaan paremmin kolmiyhteistä Jumalaa ja toinen toistamme. Ryhmän kehitys tapahtuu tiettyjen vaiheiden mukaisesti, mutta jokainen ryhmä kehittyy eri tavalla, vaikka puitteet kehittymiseen olisivatkin kaikilla yhtä hyvät.
Tutkimuksen kaksi ryhmää eivät päässeet ryhmän kehityksessä viimeiseen lopetusvaiheeseen asti tai edes samaan kehitysvaiheeseen. Rippikouluryhmä kesä 1 pääsi kehityksessään vain klikkiytymisvaiheeseen asti ja rippikouluryhmä kesä 4 pääsi työskentelyvaiheeseen saakka. Kesä 1 ryhmän kehitystä esti pelko ja ryhmässä kesä 4 oli vahvoja alaryhmiä, jotka muodostuivat kaveriporukoista. Nämä alaryhmät eivät hajonneet niin, että ryhmästä olisi tullut yhtenäinen tiivis joukko.
Joskus ihmiset saattavat uusissa tilanteissa käyttäytyä erikoisella ja normaalista poikkeavalla tavalla. Ihminen voi käyttäytyä ryhmässä niin kuin hänen odotetaan käyttäytyvän, kuten ryhmää hajottavalla häiritsevällä käytöksellä. Ihmisen käyttäytymiseen ryhmässä vaikuttavat hänen menneisyyden kokemuksensa ja ryhmän ilmapiiri. Esimerkiksi pelko ryhmässä hidastaa ryhmän kehitystä tai estää sen kokonaan.