Keskiviikko-ryhmä. : Toiminnallinen ryhmä mielenterveyskuntoutujille.
Kurttila, Johanna; Lehto, Sarianna (2012)
Kurttila, Johanna
Lehto, Sarianna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203173520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203173520
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa ryhmätoimintaan osallistuvien mielenterveyskuntoutujien sosiaalisia taitoja sekä heidän keskinäistä yhteisöllisyyttään. Sosiaalisten taitojen harjoittelu on osa mielenterveyskuntoutujien kuntoutusta. Sosiaalisia taitoja harjoitellessa kehitetään mm. vuorovaikutustaitoja ja taitoja toimia erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa tilanteeseen sopivalla tavalla. Ryhmätoiminnassamme painotimme myös kuntoutujien keskinäisen yhteisöllisyyden tukemiseen.
Työmme tietoperustassa tarkastelimme mielenterveyskuntoutusta, ryhmätoimintaa ja ohjausta. Teimme ennen toiminnan aloitusta toimintasuunnitelman, jota muokkasimme kuntoutujilta saatujen toiveiden ja toimintaan liittyneiden havaintojemme avulla. Ryhmätoimintamme sisältö muotoutui paljon toiminnan edetessä.
Ryhmätoiminnassa oli 11 suunniteltua ryhmäkertaa, joista yhdeksän toteutui. Toiminta sisälsi muun muassa leipomista, pelejä, vierailuja eri kohteisiin. Lisäksi toimintaan sisältyi erinäisiä sosiaalisten taitojen harjoituksia, kuten mielipiteen ilmaiseminen ja perusteleminen sekä itsensä ilmaiseminen eri keinoin. Toiminnassamme painotimme erityisesti toiminnan kuntoutujalähtöisyyteen. Kuntoutujalähtöisyys näkyi esimerkiksi siinä, että ryhmään osallistuvilla kuntoutujilla oli mahdollisuus vaikuttaa ryhmätoiminnan sisältöön ja toimintakerrat suunniteltiin ja toteutettiin suurelta osin heidän toiveidensa ja yhteisten ideoidensa pohjalta.
Arvioimme omaa toimintaamme ja ryhmätoiminnan merkitystä havainnoimalla ryhmän jäsenten aktiivisuutta sekä heidän keskinäistä vuorovaikutustaan. Arvioimme toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista myös kuntoutujilta ja Tuiran kuntoutuskodin työntekijöiltä saadun suullisen ja kirjallisen palautteen kautta. Palautteesta kävi, että ryhmätoiminta oli kuntoutujien kannalta mielekästä, mutta sillä ei koettu olevan suurta merkitystä heidän kuntoutukselleen.
Työmme tietoperustassa tarkastelimme mielenterveyskuntoutusta, ryhmätoimintaa ja ohjausta. Teimme ennen toiminnan aloitusta toimintasuunnitelman, jota muokkasimme kuntoutujilta saatujen toiveiden ja toimintaan liittyneiden havaintojemme avulla. Ryhmätoimintamme sisältö muotoutui paljon toiminnan edetessä.
Ryhmätoiminnassa oli 11 suunniteltua ryhmäkertaa, joista yhdeksän toteutui. Toiminta sisälsi muun muassa leipomista, pelejä, vierailuja eri kohteisiin. Lisäksi toimintaan sisältyi erinäisiä sosiaalisten taitojen harjoituksia, kuten mielipiteen ilmaiseminen ja perusteleminen sekä itsensä ilmaiseminen eri keinoin. Toiminnassamme painotimme erityisesti toiminnan kuntoutujalähtöisyyteen. Kuntoutujalähtöisyys näkyi esimerkiksi siinä, että ryhmään osallistuvilla kuntoutujilla oli mahdollisuus vaikuttaa ryhmätoiminnan sisältöön ja toimintakerrat suunniteltiin ja toteutettiin suurelta osin heidän toiveidensa ja yhteisten ideoidensa pohjalta.
Arvioimme omaa toimintaamme ja ryhmätoiminnan merkitystä havainnoimalla ryhmän jäsenten aktiivisuutta sekä heidän keskinäistä vuorovaikutustaan. Arvioimme toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista myös kuntoutujilta ja Tuiran kuntoutuskodin työntekijöiltä saadun suullisen ja kirjallisen palautteen kautta. Palautteesta kävi, että ryhmätoiminta oli kuntoutujien kannalta mielekästä, mutta sillä ei koettu olevan suurta merkitystä heidän kuntoutukselleen.